Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Porta Linguarum >
Porta Linguarum, Nº11, enero 2009 >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/31845

Title: Rutinas en ELE: la enseñanza de verbos reflexivos desde una aproximación pragmática
Other Titles: Routines in SFL: teaching reflexive verbs from a pragmatic approach
Authors: García-Pastor, María Dolores
Issue Date: Jan-2009
Abstract: Este trabajo presenta un estudio de aula sobre la enseñanza de verbos reflexivos como elementos lingüísticos para la expresión de rutinas diarias en español como lengua extranjera (ELE) desde un enfoque pragmático. Dicho enfoque aboga por la enseñanza y aprendizaje de lenguas orientado al desarrollo del ‘conocimiento pragmático’ de los aprendices de éstas, a saber, el conocimiento consciente de los recursos lingüísticos de una lengua, y las asunciones lingüísticas y socio-culturales que subyacen al uso de los mismos en diferentes contextos. Los sujetos del estudio mostraron en general resultados más positivos que estudiantes de otros grupos de su mismo nivel.
This paper describes a classroom-based study on the teaching of reflexive verbs as linguistic elements to express daily routines in Spanish as a foreign language (SFL) from a pragmatic perspective. This perspective advocates the learning and instruction of languages oriented to the development of learners ‘pragmatic knowledge’. Pragmatic knowledge refers to conscious knowledge of the different linguistic resources of a language, and the linguistic and socio-cultural assumptions informing their use across communicative contexts. Participants in this study achieved in general more positive results than learners in other groups of the same level.
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: Verbos reflexivos
Rutinas diarias
Pragmática
Sensibilización
Reflexive verbs
Daily routines
Pragmatic
Awareness-raising
URI: http://hdl.handle.net/10481/31845
ISSN: 1697-7467
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: García-Pastor, M.D. Rutinas en ELE: la enseñanza de verbos reflexivos desde una aproximación pragmática. Porta Linguarum, 11: 163-178 (2009). [http://hdl.handle.net/10481/31845]
Appears in Collections:Porta Linguarum, Nº11, enero 2009

Files in This Item:

File Description SizeFormat
GarciaPastor.pdf744.06 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada