Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Porta Linguarum >
Porta Linguarum, Nº11, enero 2009 >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/31843

Title: Desarrollo de la comprensión oral en inglés como LE al término de la Educación Secundaria Obligatoria española
Other Titles: Oral comprehension development in english as an FL at the end of secondary education in Spain
Authors: Corpas Arellano, María Dolores
Madrid, Daniel
Issue Date: Jan-2009
Abstract: Esta investigación estudia, mediante un estudio empírico, el nivel de comprensión oral en lengua extranjera, inglés, alcanzado por el alumnado al final de Educación Secundaria Obligatoria (ESO) en la Comunidad Autónoma andaluza y refleja los niveles que se alcanzan en los demás centros españoles de características similares. El estudio nos permite conocer datos sobre el desarrollo global de la comprensión oral, el desarrollo de los sub-objetivos específicos que marca el MEC y las Comunidades Autónomas y las diferencias según género. Ofrecemos, además, el perfil del alumnado medio conforme a las directrices del Marco Común Europeo para las Lenguas. Comprobaremos que el desarrollo de la comprensión oral en inglés es insuficiente para el 87% del alumnado. Aunque las alumnas logran mejores resultados que sus compañeros esta diferencia no es estadísticamente significativa.
This research study shows the level of English listening comprehension reached by the students in their final year of Compulsory Secondary Education in the Andalusian Autonomous Community and it can illustrate the competence levels that are currently obtained in other Spanish High Schools of similar characteristics. This study have allowed us to obtain data about the students’ English listening comprehension development, the specific sub-objectives development established by the Education Authorities and the differences between males and female students. Moreover, we offer the average student´s competence according to the Common European Framework guidelines. We will see that the results of the students’ listening comprehension in English are insufficient for 87% of the population used in this study. Although female students obtain better results than male students this difference is not statically significant.
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: Comprension oral
Evaluación
Educación Secundaria Obligatoria (ESO)
Género
Oral comprehension
Assessment
Compulsory Secondary Education
Gender
Spain
URI: http://hdl.handle.net/10481/31843
ISSN: 1697-7467
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Corpas, M.D.; Madrid, D. Desarrollo de la comprensión oral en inglés como LE al término de la Educación Secundaria Obligatoria española. Porta Linguarum, 11: 129-145 (2009). [http://hdl.handle.net/10481/31843]
Appears in Collections:Porta Linguarum, Nº11, enero 2009

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Corpas.pdf391.38 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada