Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Porta Linguarum >
Porta Linguarum, Nº11, enero 2009 >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/31831

Title: Un notable antecedente del enfoque comunicativo en la enseñanza de lenguas extranjeras y de la apertura europeísta en la España de principios del siglo XX: memoria histórica de la enseñanza de idiomas
Other Titles: A notorious antecedent of the communicative approach in foreign language teaching and the European opening in the early 20th century Spain: a historical memory of language teaching
Authors: Viña Rouco, Mar
Issue Date: Jan-2009
Abstract: En este artículo nos referimos a un movimiento de renovación pedagógica en la enseñanza – aprendizaje de lenguas extranjeras en España en el primer tercio del siglo XX que podría ser considerado como un claro precedente de la metodología comunicativa. Dentro del ámbito de la Institución Libre de Enseñanza José Castillejo y Duarte proclamó la necesidad del aprendizaje de varios idiomas modernos y de una educación internacional. Una de sus creaciones más acertadas, la Escuela Internacional Española, sirve de laboratorio para la puesta en práctica de estas ideas innovadoras. La pregunta que nos hacemos es qué hubiese ocurrido en cuanto a la innovación educativa en idiomas si esta floreciente actividad no hubiese acabado abruptamente con la Guerra Civil.
In this paper we refer to an innovative pedagogic movement in the teaching and learning of foreign languages in Spain at the beginning of the 20th century. It might be considered as a clear precedent of the communicative approach. Within the Institución Libre de Enseñanza, José Castillejo y Duarte proclaimed the need to learn several foreign languages within an international educational context. He was the founder of the Spanish International School, in which these innovative ideas were put into practice. It is wondered what would have happened if this interesting experiment hadn’t been abruptly finished with the onset of the Spanish Civil War.
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: Metodología comunicativa
Institución Libre de Enseñanza
Escuela Internacional Española
Educación plurilingüe
Siglo XX
Método natural
Communicative methodology
Free School
Spanish International School
Multilingual education
20th Century
Natural method
URI: http://hdl.handle.net/10481/31831
ISSN: 1697-7467
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Viña Rouco, M. Un notable antecedente del enfoque comunicativo en la enseñanza de lenguas extranjeras y de la apertura europeísta en la España de principios del siglo XX: memoria histórica de la enseñanza de idiomas. Porta Linguarum, 11: 51-64 (2009). [http://hdl.handle.net/10481/31831]
Appears in Collections:Porta Linguarum, Nº11, enero 2009

Files in This Item:

File Description SizeFormat
VinaRouco.pdf322.15 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada