Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Porta Linguarum >
Porta Linguarum, Nº10, junio 2008 >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/31824

Title: Motivación y actitudes para el aprendizaje de lenguas de dos colectivos de estudiantes universitarios: futuros maestros de lenguas extranjeras y futuros enfermeros y fisioterapeutas
Authors: Saravia, Elisabet
Bernaus, Mercè
Issue Date: Jun-2008
Abstract: El objetivo de esta investigación es el de analizar la motivación y las actitudes hacia las lenguas en un contexto multilingüe. La muestra de este estudio cuenta con 178 estudiantes pertenecientes a dos universidades una en el ámbito de la educación y la otra en el ámbito de la salud. Como instrumento de investigación se ha utilizado un cuestionario que incluye entre otros algunos ítems sobre actitudes y motivación en el aprendizaje del castellano, catalán, inglés y francés. La autoavaluación de los estudiantes en estas cuatro lenguas correlaciona con sus actitudes y motivación hacia las mismas. Los resultados apoyan los obtenidos por otros estudios, que muestran una relación estrecha entre las actitudes, la motivación y el nivel de competencia lingüística. Además, se han llevado a cabo ANOVAS para analizar la variancia entre los diferentes grupos de estudiantes.
The purpose of this investigation is to analyse motivation and attitudes, towards languages in a multilingual context. It draws on a study of 178 language students in two universities one on the field of Teaching Education and the other one in the field of Health Care. A multiple-choice questionnaire was created to gather the data. It included among others some items on Attitudes and Motivation toward learning Spanish, Catalan, English and French. The students’ self-assessment on those 4 languages was correlated with their answers related to attitudes and motivation toward those languages. Besides, ANOVAs were run to analyse the variability between and among different groups of students. The results supported the findings reported by other studies, showing a close relationship between attitudes, motivation and language achievement.
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: Motivación
Motivation
Actitudes
Attitudes
Aprendizaje de lenguas
Language learning
Multilingüismo
Multilinguism
URI: http://hdl.handle.net/10481/31824
ISSN: 1697-7467
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Saravia, E.; Bernaus, M. Motivación y actitudes para el aprendizaje de lenguas de dos colectivos de estudiantes universitarios: futuros maestros de lenguas extranjeras y futuros enfermeros y fisioterapeutas. Porta Linguarum, 10: 163-184 (2008). [http://hdl.handle.net/10481/31824]
Appears in Collections:Porta Linguarum, Nº10, junio 2008

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Saravia.pdf3.17 MBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada