Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Porta Linguarum >
Porta Linguarum, Nº10, junio 2008 >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/31786

Title: Teacher beliefs in a CLIL education project
Authors: Pena Díaz, Carmen
Porto Requejo, María Dolores
Issue Date: Jun-2008
Abstract: One of the most important and interesting questions which researchers studying teaching behaviour have sought to find out is why teachers teach the way they do. The answer to this question ineludibly takes us to the study of teacher beliefs. It is fundamental to conceptualise what teachers believe to be able to understand the way they teach. This paper is part of a research project at the university of Alcalá (Spain) which seeks to study the needs of teachers involved in a bilingual teaching project being carried out in a number of primary schools in Madrid since 2003, whose main object is to integrate the teaching of a foreign language in content subjects (CLIL). The analysis of questionnaires given to teachers working in the project, together with the background research carried out will undoubtedly help us improve our knowledge about teacher beliefs. It is important to mention that most of the teachers working in the aforementioned project have never experienced bilingual teaching or rather CLIL (content language integrated learning). The analysis of their answers to these questionnaires together with some background research will evidence some fears and anxieties about this new way of teaching and the difficulties to abandon certain old conceptions and accept some innovative ones.
Sin duda una de las preguntas más significativas e interesantes para los que trabajan en el campo de la didáctica es porqué enseñan los profesores de una determinada manera. La respuesta a esta pregunta nos lleva ineludiblemente al estudio de la conceptualización de creencias didácticas por parte del profesorado. A su vez, el estudio sobre la conceptualización es fundamental para poder entender cómo enseñan los docentes. Este trabajo forma parte de un proyecto de investigación de la Universidad de Alcalá que pretende estudiar las necesidades del profesorado involucrado en un proyecto bilingüe que se está llevando a cabo en un gran número de colegios públicos de primaria en la Comunidad de Madrid desde 2003 y cuyo objetivo es integrar la enseñanza de una segunda lengua en las asignaturas curriculares (CLIL). El análisis de cuestionarios realizados por profesorado que trabaja en este proyecto así como el estudio de trabajos anteriores sobre el tema nos ayudará sin duda a mejorar nuestros conocimientos sobre las creencias de estos docentes. Es importante el hecho de que estos profesores jamás hayan impartido clase en enseñanza bilingüe. A través de los cuestionarios intentaremos averiguar qué opinan sobre su docencia, además de revelarnos sus miedos y necesidades sobre este nuevo tipo de enseñanza y las dificultades que plantea dejar atrás viejos prejuicios para aceptar nuevos e innovadores métodos.
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: Teacher beliefs
Conceptualización de la enseñanza
CLIL (Content language integrated learning)
Bilingual education
Educación bilingüe
URI: http://hdl.handle.net/10481/31786
ISSN: 1697-7467
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Pena Díaz, C.; Porto Requejo, M.D. Teacher beliefs in a CLIL education project. Porta Linguarum, 10: 151-161 (2008). []
Appears in Collections:Porta Linguarum, Nº10, junio 2008

Files in This Item:

File Description SizeFormat
PenaDiaz.pdf278.29 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada