Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Porta Linguarum >
Porta Linguarum, Nº10, junio 2008 >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/31778

Title: The teachability of pragmatics in SLA: friends' humour through grice
Authors: Martínez Fernández, Beatriz
Fernández Fontecha, Almudena
Issue Date: Jun-2008
Abstract: The development of L2 learners’ pragmatic competence plays a key role in the achievement of communicative competence. Thus, we have designed an activity for students of English that aims to explain the generation of humour through language applying Grice’s model of conversational implicatures to four stretches of discourse from Friends. The analysis of the sample suggests that (1) the Gricean model is still a powerful tool to explain the generation of humorous situations by means of language, and (2) it is a useful device for second language learners to infer the correct meaning of language in real life situations.
El desarrollo de la competencia pragmática en aprendices de lengua extrajera es fundamental en el logro de la competencia comunicativa. Por ello, hemos diseñado una actividad para estudiantes de inglés basada en la aplicación del modelo de implicaturas conversacionales de Grice a una serie de fragmentos de discurso de Friends. El análisis sugiere (1) que el modelo de Grice todavía explica eficazmente la generación de situaciones humorísticas a través del lenguaje, y (2) que es un instrumento útil para que los aprendices de lenguas extranjeras puedan inferir el significado correcto del lenguaje en situaciones reales.
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: Pragmatic competence
Competencia pragmática
Grice's cooperative principle
Principio cooperativo de grice
Humour
Humor
Audio-visual material
Materiales audiovisuales
URI: http://hdl.handle.net/10481/31778
ISSN: 1697-7467
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Martínez Fernández, B.; Fernández Fontecha, A. The teachability of pragmatics in SLA: friends' humour through grice. Porta Linguarum, 10: 31-43 (2008). [http://hdl.handle.net/10481/31778]
Appears in Collections:Porta Linguarum, Nº10, junio 2008

Files in This Item:

File Description SizeFormat
MartinezFernandez.pdf323.71 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada