Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol. 17,3 (2013) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/31709

Title: Active Citizenship in the Classroom: Mission Impossible?
Other Titles: Ciudadanía activa en clase ¿Misión imposible?
Authors: Gonçalves, Susana
Verkest, Hugo
Issue Date: 2013
Abstract: Focusing on the relation between Education in general and Citizenship Education in particular some key questions come to the surface: Which kind of knowledge, skills and attitudes must be promoted? How can we avoid a dualistic approach? How can we establish bridges between reason and emotion, personal and social development? Are cooperative learning in the classroom and a multi - minded school policy strong pillars to build the bridge over trouble water? Once the conceptual background is established, we’ll present an enquiry conducted with a group of BA students who have been asked what are their ideas regarding work, character, interpersonal relations, values and mindsets. This will help us to recommend a number of pedagogical ideas to encourage students' active citizenship in a global world.
Centrándose en la relación entre la educación en general y la educación para la ciudadanía, en particular, salen a la superficie algunas preguntas clave: ¿Qué tipo de conocimientos, habilidades y actitudes deben promoverse? ¿Cómo podemos evitar un enfoque dualista? ¿Cómo podemos establecer puentes entre la razón y la emoción, el desarrollo personal y social? Es el aprendizaje cooperativo en el aula y un multi-fuertes pilares de política escolar de mentalidad para construir el puente sobre problemas de agua? Una vez establecida la base conceptual, vamos a presentar una investigación efectuada con un grupo de estudiantes of BA que se les ha pedido cuáles son sus ideas sobre el trabajo, carácter, relaciones interpersonales, valores y formas de pensar. Esto nos ayudará a recomendar una serie de ideas pedagógicas para fomentar la ciudadanía activa de los estudiantes en un mundo global.
Sponsorship: Grupo FORCE (HUM-386). Departamento de Didáctica y Organización Escolar de la Universidad de Granada.
Publisher: Universidad de Granada
Series/Report no.: rev173ART6;173
Keywords: Educación para la ciudadanía
Aprendizaje democrático
Desarrollo personal y social
Ciudadanía activa
Aula
Citizenship education
Democratic Learning
Personal and social development
Active citizenship
Classroom
URI: http://hdl.handle.net/10481/31709
ISSN: 1138-414X
1989-639X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Gonçalves, S.; Verkest, H. Active Citizenship in the Classroom: Mission Impossible?. Profesorado, 17(3): 111-126 (2013). [http://hdl.handle.net/10481/31709]
Appears in Collections:Vol. 17,3 (2013)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rev173ART6.pdf210.93 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada