Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol. 18, 1 (2014) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/31678

Title: Evaluar una experiencia de estudio en el extranjero en la escuela italiana
Other Titles: To evaluate an study abroad experience in the Italian school Valutare un’esperienza di studio all’estero nella scuola italiana
Valutare un esperienza di studio all estero nella scuola italiana
Authors: Roverselli, Carla
Issue Date: 2014
Abstract: Evaluar a un estudiante de diecisiete años, en la escuela italiana, cuando regresa de una experiencia de estudio en el extranjero, no es nada fácil. Aunque estudios internacionales sostienen que los aprendizajes interculturales se pueden medir y evaluar, el sistema educativo italiano se muestra bastante reacio a hacerlo. Ello depende de una rigidez cultural que prefiere los conocimientos a las competencias y de una debilidad del sistema educativo italiano, ya que solo desde hace poco tiempo – y por input europeo- se está implementado un primer sistema nacional de validación de las competencias no formales e informales. La valorización y evaluación fallida de los aprendizajes interculturales señala también una relación fallida de la escuela italiana con el mundo del trabajo.
Evaluate a seventeen year old student, in Italian school, when he returns from an abroad study experience, is not easy. Although international studies assert that intercultural learning can be measured and evaluated, the Italian educational system shows rather reluctant to do so. This is due both to a cultural rigidity that prefers knowledge’s than competencies, and to a weakness of the Italian educational system as only recently, by European-input, it is being equipped with a starting national system for validating non-formal and informal learning. The unsuccessful assessment of intercultural learning indicates the connection failure of the Italian school with the world of work.
Valutare un ragazzo diciassettenne, nella scuola italiana, quando rientra da un’esperienza di studio all’estero, non è cosa semplice. Sebbene studi internazionali sostengano che gli apprendimenti interculturali si possono misurare e valutare, il sistema educativo italiano si mostra alquanto ritroso a farlo. Ciò dipende da una rigidità culturale che predilige le conoscenze alle competenze e da una debolezza del sistema educativo italiano in quanto solo da poco tempo –e su input europeo- si sta dotando di un iniziale sistema nazionale di validazione delle competenze non formali e informali. La mancata valorizzazione e valutazione degli apprendimenti interculturali indica anche una mancata connessione della scuola italiana con il mondo del lavoro.
Sponsorship: Grupo FORCE (HUM-386). Departamento de Didáctica y Organización Escolar de la Universidad de Granada.
Publisher: Universidad de Granada
Series/Report no.: rev181COL5;181
Keywords: Experiencias de estudio en el extranjero
Aprendizaje intercultural
Escuela italiana
Study experience abroad
Intercultural learning
Italian school
Esperienze di studio all'estero
Apprendimento interculturale
Scuola italiana
URI: http://hdl.handle.net/10481/31678
ISSN: 1138-414X
1989-639X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Roverselli, C. Evaluar una experiencia de estudio en el extranjero en la escuela italiana. Profesorado, 18(1): 279-292 (2014). [http://hdl.handle.net/10481/31678]
Appears in Collections:Vol. 18, 1 (2014)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rev181COL5.pdf188.85 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada