Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol. 18, 1 (2014) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/31676

Title: El uso de las TIC y herramientas de la Web 2.0 por maestros portugueses de la Educación primaria y Educación especial: la importancia de las competencias personales
Other Titles: Use of ITC and 2.0 Web tools by Portuguese teachers of primary and special education: The importance of the personal competences
Authors: García, Carla
Días, Paulo
Sorte, Antonio
Díaz-Pérez, Julián
Rita Leal, Ana
Gandra, Mario
Issue Date: 2014
Abstract: Este estudio tiene como objetivo analizar el papel de las habilidades personales como las actitudes y autoeficacia en relación con el uso de las Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC) y las herramientas Web 2.0 entre los maestros de la Enseñanza Regular y Educación Especial. Se utilizó una metodología cuantitativa en una muestra de 200 maestros de Primaria y Educación Especial. Se administró un cuestionario sobre el uso de las TIC y las herramientas de la Web 2.0, una Escala de Autoeficacia hacia el Uso del Ordenador, una Escala de las Actitudes hacia la Informática en Educación y una Escala sobre el Uso del Ordenador en Aula. Los resultados sugieren que la mayoría de los maestros utilizan las TIC en sus tareas personales y profesionales diarias, así como herramientas de la Web 2.0, siendo la más frecuente la de YouTube y los Blogs de los maestros de Educación Primaria y los programas educativos para los maestros de Educación Especial. Estudios inferenciales nos permiten verificar las diferencias en las actitudes y autoeficacia en función de variables personales y profesionales. Se analizaron los resultados obtenidos y las implicaciones para la formación docente y se presentaron sugerencias para estudios posteriores.
This study aims to analyze the role of personal skills as attitudes and self-efficacy in relation to the use of Information Technology and Communication (ICT) and Web 2.0 tools among teachers from the Regular and Special Education. It was used a quantitative methodology with a sample of 200 Portuguese Primary and Special Education teachers. Data was collected about ICT and Web 2.0 tools use, a Self-Efficacy Scale in Relation to Computer and the Attitudes toward Computers in Education Scale and a Scale about Computer Use. Results suggest that most teachers use ICT in their daily personal and professional tasks, as well as Web 2.0 tools, being the most frequent the YouTube and Blogs by Primary Education teachers and Special Education teachers. Inferential studies allow us to check differences in attitudes and self-efficacy in terms of personal and professional variables. The obtained data were analyzed considering implications for teacher education and suggestions for further studies.
Sponsorship: Grupo FORCE (HUM-386). Departamento de Didáctica y Organización Escolar de la Universidad de Granada.
Publisher: Universidad de Granada
Series/Report no.: rev18COL3;181
Keywords: Tecnologías de la información y la comunicación (TIC)
Maestros
Actitudes
Autoeficacia
Information technology and communication (ITC)
Teachers
Attitudes
Self-efficacy
URI: http://hdl.handle.net/10481/31676
ISSN: 1138-414X
1989-639X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: García, C.; et al. El uso de las TIC y herramientas de la Web 2.0 por maestros portugueses de la Educación primaria y Educación especial: la importancia de las competencias personales. Profesorado, 18(1): 241-255 (2014). [http://hdl.handle.net/10481/31676]
Appears in Collections:Vol. 18, 1 (2014)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rev181COL3_.pdf181.49 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada