Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol. 18, 1 (2014) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/31673

Title: Evaluación del impacto del término "MOOC" vs "elearning" en la literatura científica y de divulgación
Other Titles: Assessing the impact of the term "MOOC" vs "eLearning" in scientific literature and dissemination
Authors: Martínez Abad, Fernando
Rodríguez Conde, María José
García Peñalvo, Francisco J.
Issue Date: 2014
Abstract: Dado el impacto educativo y social alcanzando por los Massive Open Online Courses y su perspectiva de crecimiento inmediato, se desarrolla un estudio bibliométrico acerca de la evolución de este término en la literatura científica y de divulgación en contraste con el término eLearning. A partir de los registros obtenidos en las bases de datos Google, Google Scholar, Web of Science, Scopus, Dialnet, Worldcat y EBSCO, se analizan la tendencia temporal en cuanto a la cantidad de registros en ambos términos y su prospectiva, los principales índices bibliométricos y de éxito de las publicaciones seleccionadas y los grafos de relaciones a partir de la co-ocurrencia de palabras clave. En la discusión se muestra cómo, mientras que el crecimiento e impacto del eLearning en la literatura se ha estancado en los últimos años, los Massive Open Online Courses están en pleno auge, tanto a nivel científico como de divulgación.
Due to educational and social impact reaching by Massive Open Online Courses and their near growth perspective, this paper develops a bibliometric study about the evolution of this term in the scientific and informative literature in contrast with the eLearning term. Based on the records obtained in Google, Google Scholar, Web of Science, Scopus, Dialnet, Worldcat and EBSCO databases, we analyze 1) both terms temporal trends in the number of records and their prospective; 2) major bibliometric and success indexes of selected publications; and 3) keywords co-occurrence relations graphs. The discussion shows how, while the growth and impact of eLearning in literature has stagnated in recent years, the Massive Open Online Courses are in full swing, both in scientific and in informative literature.
Sponsorship: Grupo FORCE (HUM-386). Departamento de Didáctica y Organización Escolar de la Universidad de Granada.
Publisher: Universidad de Granada
Series/Report no.: rev181ART11;181
Keywords: MOOC (Curso masivo abierto en línea)
E-learning
Estudio bibliométrico
Evaluación
Análisis de redes
Bibliometric study
Assessment
Network analysis
URI: http://hdl.handle.net/10481/31673
ISSN: 1138-414X
1989-639X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Martínez Abad, F.; Rodríguez Conde, M.J.; García Peñalvo, F.J. Evaluación del impacto del término "MOOC" vs "elearning" en la literatura científica y de divulgación. Profesorado, 18(1): 185-201 (2014). [http://hdl.handle.net/10481/31673]
Appears in Collections:Vol. 18, 1 (2014)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rev181ART11.pdf637.43 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada