Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol. 18, 1 (2014) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/31665

Title: Los Massive Open On line Courses (MOOCs) como extensión universitaria
Other Titles: MOOCS like university spread
Authors: Caballo, María Belén
Caride, José Antonio
Gradaílle, Rita
Pose, Héctor M.
Issue Date: 2014
Abstract: Los avances tecnológicos han modificado sustancialmente las formas de comunicar y relacionar a la humanidad. También los modos de acceder y extender el conocimiento, abriendo los procesos de enseñanza-aprendizaje a nuevos significados e interacciones. La educación superior participa plenamente de sus realidades, tratando de conciliar su tradición secular con la mirada a un futuro de cambios e innovaciones constantes. Los Massive Open on Line Courses (MOOCs), una modalidad de educación abierta, basada en la liberación del conocimiento para que pueda llegar a públicos diversos, representan una de las opciones más novedosas y sugerentes para proyectar el quehacer universitario a la sociedad. De ellos se suele destacar, como virtud, el hecho de que constituyen una oportunidad para la educación permanente, flexible y adaptable a las motivaciones de cada “alumno”, prácticamente sin límites en el tiempo y en el espacio. También que son un modo complementario o alternativo de expandir las Universidades más allá de las aulas y sus programas académicos reglados, de grado y postgrado. Es en esta perspectiva en la que asociaremos sus iniciativas a la extensión universitaria, a la que podrán renovar en su misión pedagógica, social y cultural. Sin obviar sus controversias, ni los riesgos y dificultades que los MOOCs incorporan al quehacer universitario, el texto que presentamos articula sus contenidos en cuatro argumentos principales: las Universidades en el diálogo local-global; la democratización de las Universidades ante el acceso abierto al conocimiento; la extensión universitaria como una tarea de amplias avenidas pedagógicas y sociales; y los MOOCs como formación universitaria en una sociedad de redes.
The technological advances have modified substantially the ways of reporting and relating the humanity. Also the manners of agreeing and extending the knowledge, opening the processes of education-learning for new meanings and interactions. The top education takes part fully of his realities, trying to harmonize his secular tradition with looking of a future of changes and constant innovations. Massive Open Online Courses (MOOCs) constitute a form of open education built upon idea of unlocking knowledge in order to make it accessible to multiple audiences. MOOCs represent one of the most innovative and suggestive options for universities to reach the larger society. One of MOOCs’ oft-cited strengths is the provision of life-long and flexible learning, adaptable to each student’s motivations without limits in the time and in the space. In addition, MOOCs are a complementary or alternative way to expand universities’ influence beyond their classrooms and their official undergraduate and graduate programs. It is from this perspective that we will link such initiatives to universities’ outreach efforts, contributing to update universities’ pedagogical, social and cultural missions. Without obviating either his controversies, or the risks and difficulties that the MOOCs incorporate into the university occupation, we organized the text presented here around four major points: the role of universities within the local-global dialogue, universities’ democratization through open access to knowledge, universities’ outreach as a pedagogical and social responsibility and MOOCs as a form of higher education in the context of a network society.
Sponsorship: Grupo FORCE (HUM-386). Departamento de Didáctica y Organización Escolar de la Universidad de Granada.
Publisher: Universidad de Granada
Series/Report no.: rev181ART3;181
Keywords: Cursos masivos abiertos en línea (MOOCs)
Educación superior
Extensión universitaria
Formación en red
Educación permanente
Massive Open Online Courses (MOOCs)
Higher Education
University extension
Lifelong education
Networked formation
URI: http://hdl.handle.net/10481/31665
ISSN: 1138-414X
1989-639X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Caballo, M.B.; et al. Los Massive Open On line Courses (MOOCs) como extensión universitaria. Profesorado, 18(1): 43-61 (2014). [http://hdl.handle.net/10481/31665]
Appears in Collections:Vol. 18, 1 (2014)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rev181ART3.pdf247.31 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada