Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
PNA (Revista de Investigación en Didáctica de la Matemática) >
Volumen 8 >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/31598

Title: Different possibilities to learn from the same task
Other Titles: Diferentes posibilidades para aprender con una misma tarea
Authors: Kullberg, Angelika
Runesson, Ulla
Mårtensson, Pernilla
Issue Date: 2014
Abstract: In this paper we focus on variation of the design and the implementation of a specific task during three mathematics lessons in the 8th grade in a learning study (Marton & Tsui, 2004; Runesson, 2008). The theme of the lesson was division, with a denominator between 0 and 1. The teachers wanted their students to understand that when dividing with a denominator less than 1, the quotient is larger than the numerator. Four teachers collaboratively planned, analyzed and revised three lessons in a cyclic process. The study shows that the implementation of the task changed between the lessons. Although the same task was used in the lessons, the way it was enacted provided different possibilities to learn.
En este artículo nos centramos en la variación del diseño y la implementación de una tarea específica durante tres sesiones de clase de matemáticas en octavo grado en un estudio de aprendizaje (Marton y Tsui, 2004; Runesson, 2008). El tema de las clases fue la división con un divisor entre 0 y 1. Los profesores querían que sus estudiantes entendieran que, cuando se divide por un divisor menor que 1, el cociente es mayor que el numerador. Cuatro profesores colaboraron, en un proceso cíclico, en la planificación, análisis y revisión de las tres sesiones de clase. El estudio muestra que la implementación de la tarea cambió entre las sesiones. A pesar de utilizarse la misma tarea en las sesiones, la manera en que se implementó proporcionó diferentes posibilidades para aprender.
Sponsorship: This research was funded by a grant from the Swedish National Research Council.
Publisher: Grupo de Investigación Didáctica de la Matemática: Pensamiento Numérico (FQM-193)
Series/Report no.: PNA;8(4)
Keywords: Division
Learning study
Mathematics
Tasks
Variation theory
División
Estudio del aprendizaje
Matemáticas
Tareas
Teoría de la variación
URI: http://hdl.handle.net/10481/31598
ISSN: 1887-3987
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Kullberg, A., Runesson, U., & Mårtensson, P. (2014). Different possibilities to learn from the same task. PNA, 8(4), 139-150. [http://hdl.handle.net/10481/31598]
Appears in Collections:Volumen 8

Files in This Item:

File Description SizeFormat
140505KullbergTheSamePNA8(4).pdf349.77 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada