Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Gazeta de Antropología >
Nº 30/1 - 2014 >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/31068

Title: El amor en la sociedad de consumo
Other Titles: Love in the consumer society
Authors: Verdú Delgado, Ana Dolores
Issue Date: Mar-2014
Abstract: Lo peculiar de la condición humana se ha definido desde la antropología en función de la relación interdependiente entre naturaleza y cultura. Se puede decir que esta interdependencia se expresa con especial fuerza en el amor, elemento universal de la vida humana cuya interpretación y experiencia dependerán en gran medida del sistema cultural que lo afecte. En este artículo se han explorado algunos de los aspectos que en la actualidad adquieren protagonismo en las relaciones de pareja heterosexuales, atendiendo al sistema de género como elemento transversal, en un contexto marcado por la idealización romántica del amor, el individualismo, la libertad y la incertidumbre. En relación con estos temas, se manejan algunos de los resultados obtenidos a partir de 46 entrevistas en profundidad a hombres y mujeres, con quienes se contactó en diferentes centros universitarios de la provincia de Alicante.
The peculiarity of the human condition has been defined from the standpoint of Anthropology on the basis of the interdependent relationship between nature and culture. It can be said that this interdependence is expressed with special intensity in love, a universal element of human life, the interpretation and experience of which will depend to a great extent on the cultural system by which it is affected. This article explores some of the aspects that have gained prominence in today’s heterosexual relationships, by attending gender system as a transversal element, in a context marked by romantic idealization of love, individualism, freedom and uncertainty. In relation to these issues, the paper deals with some of the results from 46 in-depth interviews with men and women, who were contacted through different university centres in the province of Alicante.
Sponsorship: - Grupo de investigación Antropología y Filosofía (SEJ-126). Universidad de Granada. - Área de Antropología Social. Universidad de Jaén. - Laborarorio de Antropología Social y Cultural (HUM-472). Universidad de Almería. - Departamento de Filosofía II. Universidad de Granada.
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: Amor
Love
Antropología
Anthropology
Género
Gender
Pareja
Couple
Incertidumbre
Uncertainty
URI: http://hdl.handle.net/10481/31068
ISSN: 2340-2792
0214-7564
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Verdú Delgado, A.D. El amor en la sociedad de consumo. Gazeta de Antropología, 30(1): artículo 10 (2014). [http://hdl.handle.net/10481/31068]
Appears in Collections:Nº 30/1 - 2014

Files in This Item:

File Description SizeFormat
GA 30-1-10 Ana Verdú.pdf458.26 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada