Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Porta Linguarum >
Porta Linguarum, Nº18, junio 2012 >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/30919

Title: Características psicométricas de un cuestionario en español para medir estrategias de aprendizaje del inglés como lengua extranjera
Other Titles: Psychometric properties of a spanish version of a questionnaire about strategies for learning english as a foreign language
Authors: Franco, Pilar
Pino Juste, Margarita
Rodríguez López, Beatriz
Issue Date: Jun-2012
Abstract: El objetivo de este estudio es diseñar, aplicar y validar un cuestionario como instrumento de medición para comprobar el uso de estrategias de aprendizaje en la enseñanza del inglés como lengua extranjera. Está compuesto de ocho preguntas de identificación, 58 ítems cerrados con preguntas dicotómicas, lo que nos permite saber el porcentaje de individuos que utiliza una determinada estrategia, y una escala tipo Likert que permite conocer la frecuencia de uso de estrategias. El análisis de los ítems se realizó mediante el índice de homogeneidad, el cálculo de la consistencia interna y la validez de constructo.
The aim of this study is to design, test and validate a questionnaire as a survey instrument to identify the use of strategies for learning English as a foreign language. It consists of eight questions for students’ identification, 58 close-ended questions for yes and no answers, which allow the analysis of the percentage of students who use a particular strategy, and a Likert-type scale for each of the 58 items that allows the students to report the frequency of strategy use. The item analysis was performed using the homogeneity index, the calculation of internal consistency and construct validity.
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: Estrategías de aprendizaje
Aprendizaje de lenguas extranjeras
Instrumento de medición
Análisis de factores
Procesos de aprendizaje
Learning strategies
Foreign language learning
Survey instrument
Factor analysis
Processes for learning
URI: http://hdl.handle.net/10481/30919
ISSN: 1697-7467
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Franco, P.; Pino, M.; Rodríguez, B. Características psicométricas de un cuestionario en español para medir estrategias de aprendizaje del inglés como lengua extranjera. Porta Linguarum, 18: 27-42 (2012). [http://hdl.handle.net/10481/30919]
Appears in Collections:Porta Linguarum, Nº18, junio 2012

Files in This Item:

File Description SizeFormat
2 Pilar Franco.pdf324.66 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada