Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Porta Linguarum >
Porta Linguarum, Nº18, junio 2012 >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/30917

Title: Self-Monitoring in L2 writing by spanish secondary school students
Other Titles: Automonitorización en la escritura de una lengua extranjera por estudiantes españoles de secundaria
Authors: Menárguez Sarabia, Rocío
Nicolás, Florentina
Roca de Larios, Julio
Issue Date: Jun-2012
Abstract: Although teacher feedback is generally considered to play an important role in the development of students’ writing abilities, recent research is increasingly showing that its effectiveness very much depends on how well it matches students’ concerns. One technique especially suitable to determine these concerns is to encourage students to self-monitor their own written production by means of annotations. In this study, we analyzed the annotations made by two groups of EFL secondary school students at different levels of proficiency while writing an expository text. Both groups used requests for translation as the basic annotation technique and their annotations were mainly focused on syntax and lexis, but proficiency-related differences were also found in the average number of annotations made and in the attention paid to discourse and organization. These findings are empirically discussed and a number of pedagogical recommendations are suggested.
Aunque los comentarios escritos y las correcciones de los profesores se consideran recursos didácticos importantes para que los estudiantes puedan desarrollar adecuadamente su habilidad escritora, estudios recientes demuestran que la efectividad de dichos comentarios y correcciones depende en gran medida de cómo se relacionen con las preocupaciones de los aprendices. Una técnica especialmente adecuada para determinar estas preocupaciones consiste en animar a los estudiantes a que monitoricen su propia producción escrita por medio de anotaciones. En este estudio se analizaron las anotaciones realizadas por dos grupos de estudiantes con distinto dominio del inglés como lengua extranjera en un instituto de educación secundaria mientras componían un texto expositivo por escrito. Ambos grupos utilizaron la petición de traducción como forma de anotación predominante y centraron sus anotaciones en cuestiones de léxico y de sintaxis. Las diferencias entre los dos grupos se centraron fundamentalmente en el promedio de anotaciones realizadas y en la atención prestada al discurso y a la organización del texto. Estos resultados se interpretan desde una perspectiva empírica y se utilizan como punto de partida para sugerir diversas recomendaciones pedagógicas.
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: Self-monitoring
Annotations
Secondary school students
Proficiency leve
L2 writing
Monitorización
Anotaciones
Estudiantes de secundaria
L2
Escritura de segundas lenguas
URI: http://hdl.handle.net/10481/30917
ISSN: 1697-7467
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Menárquez Sarabia, R; Nicolás, F; Roca de Larios, J. Self-Monitoring in L2 writing by spanish secondary school students. Porta Linguarum, 18: 7-25 (2012). [http://hdl.handle.net/10481/30917]
Appears in Collections:Porta Linguarum, Nº18, junio 2012

Files in This Item:

File Description SizeFormat
1 Rocio Menarguez.pdf380.96 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada