Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
1.-Investigación >
Departamentos, Grupos de Investigación e Institutos >
Departamento de Didáctica de las Ciencias Sociales >
DDCS - Artículos >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/30824

Title: Jacques Derrida y los fantasmas del cinematógrafo
Other Titles: Jacques Derrida and the Phantoms of Cinema
Authors: Tudela-Sancho, Antonio
Issue Date: 2003
Abstract: Leyendo algunos textos «marginales» de Jacques Derrida, especialmente en sus últimos trabajos, desde la perspectiva de las relaciones entre la experiencia bio gráfica y los intereses filosóficos, este ensayo trata, por un lado, de las reflexiones del filósofo acerca del cine como un desarrollo de la tradición contemporánea fun dada muy particularmente por Walter Benjamin y Hugo von Hofmannsthal; y por otro, el artículo se centra en el «fantasma» o «espectro»: un concepto básico a la par que clásico tanto del cinematógrafo como del psicoanálisis. De este modo, se quiere mostrar cómo el pensamiento derridiano introduce una variación radical y original en la estética moderna, incluyendo su primera o primitiva acepción: «percepción por los sentidos».
Based on the reading of some marginal texts of Jacques Derrida, especially his later works, from the perspective of the relation between biographical experience and philosophical interests, this essay deals, on one hand, with this philosopher's reflections as to cinema and its development as a contemporary tradition, as founded very particularly by Walter Benjamin and Hugo von Hofmannsthal. on the other hand, this papers concentrates on another basic and also classical concept of cinema and psychoanalysis: the concept of phantom or spectre. In this way, the intention is to show how derridian thought introduces a radical and original variation in modern esthetics, including its first or primitive acceptation or perception by the senses.
Publisher: Universidad del Zulia. Centro de Estudios Filosóficos "Adolfo García Díaz", Facultad de Humanidades y Educación (Maracaibo, Venezuela)
Description: http://revistas.luz.edu.ve/index.php/rf/article/view/14980
Keywords: Imagen
Vista
Tacto
Cine
Psicoanálisis
Image
View
Touch
Cinema
Psychoanalysis
URI: http://hdl.handle.net/10481/30824
ISSN: 0798-1171
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Tudela-Sancho, Antonio (2003). «Jacques Derrida y los fantasmas del cinematógrafo». Revista de Filosofía, 45(3): 137-166. [http://hdl.handle.net/10481/30824]
Appears in Collections:DDCS - Artículos

Files in This Item:

File Description SizeFormat
A. Tudela-Sancho - Derrida-y-cine.pdf2.76 MBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada