Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Porta Linguarum >
Porta Linguarum, Nº 5, enero 2006 >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/30599

Title: The importance of teaching Systemic Functional Linguistics and Text Linguistics to improve writing in Bilingual Education Programs in the USA
Authors: Martínez Lirola, María
Issue Date: Jan-2006
Abstract: The study reported in this paper examines a corpus of essays written in English by pre-university Mexican students who followed a Bilingual Education program in the USA. Working as a bilingual teacher offered me the opportunity of concentrating on the writing process and observing different aspects related to written texts in English that students should be aware of to improve their writing skills such as the following ones: the importance of understanding the text as an authentic product and as a way of communication, the importance of paragraph division to organise content and the analysis of theme and rheme and information structure. In this article I intend to demonstrate that the study of Text Linguistics helps students to increase their level of literacy. I will point out that Text Linguistics has a crucial role in literacy since it concentrates on the production and analysis of texts in a given language. I will highlight the relationship between, literacy, Text Linguistics and effective writing with an applied educational emphasis. Systemic Functional Grammar will be used as a framework of analysis to evaluate students’ writing and reflect on the relationship between linguistic links across sentences and textual coherence.
El estudio presentado en este artículo examina un corpus de ensayos escritos en inglés por estudiantes pre-universitarios mexicanos que formaban parte de un programa de educación bilingüe en EEUU.Trabajar como profesora bilingüe me ofreció la oportunidad de prestar atención al proceso de escritura y observar diferentes aspectos relacionados con textos escritos en inglés que los alumnos deben conocer para mejorar sus destrezas de escritura como los siguientes: la importancia de entender el texto como un producto auténtico y como un modo de comunicación, la importancia de la división en párrafos para organizar el contenido y el análisis de tema y rema y la estructura de la información. Me propongo demostrar que el estudio de la Lingüística del Texto ayuda a los alumnos a mejorar su nivel de escritura1 y destacar que esta disciplina tiene un papel crucial la escritura de los alumnos debido a que se centra en la producción y análisis de textos de una lengua. Mostraré cómo la Lingüística del Texto puede contribuir a que los alumnos escriban mejor. La Gramática Sistémica Funcional será el marco teórico empleado para evaluar los ensayos de los alumnos y para reflejar las relaciones lingüísticas entre las oraciones y la coherencia textual.
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: Bilingual education
Literacy
Error
Text linguistics
Systemic Functional Grammar
Educación bilingüe
Lingüística del texto
Gramática sistémico funcional
Escritura
URI: http://hdl.handle.net/10481/30599
ISSN: 1697-7467
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Martínez Lirola, M. The importance of teaching Systemic Functional Linguistics and Text Linguistics to improve writing in Bilingual Education Programs in the USA. Porta Linguarum, 5: 139-150 (2006). [http://hdl.handle.net/10481/30599]
Appears in Collections:Porta Linguarum, Nº 5, enero 2006

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Martinez_LinguisticsUSA.pdf123.73 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada