Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
PNA (Revista de Investigación en Didáctica de la Matemática) >
Volumen 8 >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/30510

Title: La convicción, la comprensión y las prácticas de racionalidad en la primaria. Estudio del profesor
Other Titles: Conviction, Comprehension and Rationality Practices in Primary School. A Teacher Study
Authors: Rigo, Mirela
Issue Date: Mar-2014
Abstract: En este artículo se aportan evidencias empíricas de que la convicción que el profesor experimenta en torno a los contenidos matemáticos que surgen en clase —en interacción con su nivel de comprensión— incide en las prácticas matemáticas de sustentación que él ahí promueve. Los datos empíricos, provenientes de un estudio exploratorio de caso realizado en un escenario natural de clase, se analizan con un instrumento para identificar convicciones matemáticas. Este instrumento se elaboró en el marco de la investigación cuyos resultados parciales aquí se exponen.
Empirical evidence is provided in the paper to support the idea that the conviction experienced by the teacher with respect to the mathematics contents that arise in class —in interaction with his level of comprehension— has an impact on the mathematics practices of sustentation that the teacher promotes. The empirical data, that come from an exploratory case study, undertaken in a natural classroom scenario are analyzed using an instrument to identify mathematics convictions. This instrument was designed within the framework of the research presented here.
Publisher: Grupo de Investigación Didáctica de la Matemática: Pensamiento Numérico (FQM-193)
Series/Report no.: PNA;8(3)
Keywords: Conviction
Justification process
Teacher’s practice
Convicción
Prácticas del profesor
Procesos de sustentación
URI: http://hdl.handle.net/10481/30510
ISSN: 1887-3987
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Rigo, M. (2014). La convicción, la comprensión y las prácticas de racionalidad en la primaria. Estudio del profesor. PNA, 8(3), 87-98. [http://hdl.handle.net/10481/30510]
Appears in Collections:Volumen 8

Files in This Item:

File Description SizeFormat
PNA8(3)Art1_handle.pdf189.92 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada