Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
PNA (Revista de Investigación en Didáctica de la Matemática) >
Volumen 8 >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/30507

Title: Problemas verbales de descomposición multiplicativa de cantidades en educación infantil
Other Titles: Verbal Problems of Multiplicative Decomposition of Quantities in Kindergarten
Authors: Castro Hernández, Carlos de
Hernández Gutiérrez, Elisa
Issue Date: Mar-2014
Abstract: Planteamos un problema de estructura multiplicativa —de descomposición de cantidades— en educación infantil (5-6 años). Se trata de descomponer una cantidad de 24 objetos en grupos (filas) iguales, determinando, tanto el número de filas, como el de objetos en cada fila. Los niños resolvieron el problema mediante estrategias de modelización directa, formando grupos iguales por ensayo y error y empleando estrategias de subdivisión y redistribución, para obtener unas soluciones a partir de otras. Algunos niños dieron una única solución al problema; otros, elaboraron un listado de hasta 5, de las 8 posibles soluciones.
We posed a problem of multiplicative structure—of decomposition of quantities—in Kindergarten. The problem consists in decomposing a quantity of 24 objects into equal groups (lines), determining both the number of lines and the objects in each line. Children solved the problem using direct modeling strategies, forming equal groups by trial and error and using subdivision and redistribution strategies to obtain new solutions from old ones. Some children gave only one solution to the problem, while others drew up a list of up to 5, from 8 possible solutions.
Publisher: Grupo de Investigación Didáctica de la Matemática: Pensamiento Numérico (FQM-193)
Series/Report no.: PNA;8(3)
Keywords: Cantidad
Descomposición multiplicativa
Educación infantil
Modelización directa
Resolución de problemas
Kindergarten
Problem solving
Quantity
URI: http://hdl.handle.net/10481/30507
ISSN: 1887-3987
1886-1350
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Castro, C. y Hernández, E. (2014). Problemas verbales de descomposición multiplicativa de cantidades en educación infantil. PNA, 8(3), 99-114. [http://hdl.handle.net/10481/30507]
Appears in Collections:Volumen 8

Files in This Item:

File Description SizeFormat
PNA8(3)Art2_handle.pdf364.12 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada