Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Porta Linguarum >
Porta Linguarum, Nº21, enero 2014 >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/30494

Title: Opinión del profesorado de Lengua Extranjera en torno a la integración del componente cultural en el aula de idiomas
Other Titles: Foreign language teachers' beliefs about the integration of the cultural element in the language classroom
Authors: Carrillo López, María José
Issue Date: Jan-2014
Abstract: En este artículo presentamos un estudio que forma parte de una investigación más amplia en la que se indagan las percepciones del profesorado de Lengua Extranjera en torno a la integración del componente cultural en el aula de idiomas. Estas creencias han sido obtenidas mediante un cuestionario que pretendía conocer las opiniones de un colectivo de profesores de las provincias de Málaga y Granada en torno a tres cuestiones fundamentales: la relevancia que la Unión Europea otorga a la dimensión sociocultural; la importancia relativa de los componentes lingüístico y/o cultural en la enseñanza/aprendizaje de una lengua extranjera y el tipo de contenidos que deberían impartirse. De cada ítem se ha realizado un análisis de la distribución de frecuencia y la posible variabilidad de las opiniones que manifiestan los docentes en función del idioma enseñado, de los años de experiencia docente, de la provincia en la que imparten dicha docencia, del nivel de enseñanza y del sexo.
This paper is part of a wider research in which we study the beliefs of Second Language Teachers about the integration of cultural aspects in the foreign language classroom. A questionnaire were distributed among teachers in the provinces of Malaga and Granada in order to find out what they thought on three fundamental issues: 1) the importance that the European Union gives to the teaching of cultural aspects; 2) the relative weight that linguistic and cultural elements have in Foreign Language Teaching; and 3) which cultural contents should be included in the syllabus. For each item, we perform an analysis of the frequency distribution and the existence of statistically significant differences on their answers according to the independent variables such as language being taught, years of experience, the province in which they teach, the academic level and the gender.
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: Enseñanza de lenguas extranjeras
Creencias
Competencia sociocultural
Competencia lingüística
Foreign language teaching
Teachers' beliefs
Sociocultural competence
Linguistic competence
URI: http://hdl.handle.net/10481/30494
ISSN: 1697-7467
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Carrillo López, M.J. Opinión del profesorado de Lengua Extranjera en torno a la integración del componente cultural en el aula de idiomas. Porta Linguarum, 21: 265-279 (2014). [http://hdl.handle.net/10481/30494]
Appears in Collections:Porta Linguarum, Nº21, enero 2014

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Carrillo_ComponenteCultural.pdf1.1 MBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada