Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Porta Linguarum >
Porta Linguarum, Nº21, enero 2014 >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/30489

Title: A critical analysis of the vocabulary in L2 spanish textbooks
Other Titles: Análisis crítico del vocabulario en libros de texto para la enseñanza del español como L2
Authors: López-Jiménez, María
Issue Date: Jan-2014
Abstract: This study researches the treatment given to L2 vocabulary in Spanish language textbooks. To that end, 12 textbooks (together with the teacher’s editions) at three proficiency levels were analyzed. The results suggest that the vocabulary to be taught lacks consistency as the selection and grading criteria are not explicitly stated in most of the teacher’s guides. The place of publication and the proficiency level of the textbooks influence the introduction of new words. Vocabulary teaching tends to be rather traditional since its practice is mostly comprised of closed and open exercises and vocabulary learning strategies are rarely present. Finally, the results of research into L2 vocabulary learning have not been taken into consideration. This can be seen in the overuse of semantic sets and the insufficient recycling found in the teaching units.
Este estudio se centra en el tratamiento dado al vocabulario en libros de texto para la enseñanza del español como L2. Para ello, se analizan 12 libros (junto con el libro del profesor) pertenecientes a tres niveles de lengua. Los resultados indican que el vocabulario que se va a enseñar carece de sistematicidad, pues los criterios de selección y gradación del léxico no aparecen en la mayoría de los libros analizados. El lugar de publicación y nivel de lengua de los libros influyen en la presentación del vocabulario nuevo. La enseñanza del vocabulario tiende a ser bastante tradicional, tal y como se puede observar en la práctica del léxico, compuesta mayormente por ejercicios cerrados y abiertos, y en la casi total ausencia de estrategias de aprendizaje del vocabulario. Por último, un uso abusivo de agrupaciones semánticas junto con un reciclaje insuficiente del vocabulario sugieren que los resultados de investigaciones acerca del aprendizaje del vocabulario en L2 no se han tenido en cuenta.
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: L2 spanish textbooks
Vocabulary
Introduction
Practice
Recycling
Learning strategies
Libros de texto en español como L2
Vocabulario
Introducción
Práctica
Reciclaje
Estrategias de aprendizaje
URI: http://hdl.handle.net/10481/30489
ISSN: 1697-7467
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: López-Jiménez, M. A critical analysis of the vocabulary in L2 spanish textbooks. Porta Linguarum, 21: 163-181 (2014). [http://hdl.handle.net/10481/30489]
Appears in Collections:Porta Linguarum, Nº21, enero 2014

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Lopez_VocabularyL2.pdf1.58 MBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada