Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Porta Linguarum >
Porta Linguarum, Nº21, enero 2014 >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/30487

Title: In search of an effective model for assessing learning in bilingual education: the authentic assessment
Other Titles: En busca de un modelo eficaz para evaluar los aprendizajes en la educación biblingüe: la evaluación auténtica
Authors: Martínez López, Juan Antonio
Cantero García, Víctor
Issue Date: Jan-2014
Abstract: We have a commitment to provide the most efficient, transparent and coherent evaluation procedures for bilingual education. In this articlethe authors offer all teachers of bilingual education a theoretical as well as practical approach to the so-called authentic assessment. Our aimisto provehow this method can be usedas an alternative to the traditional methods of evaluating the learning-outcomes of linguistic content by the students in our bilingual sections. This alternative requires a substantial change of focus for the teachinglearning process, since evaluating is not equivalent to examining when it comes to quantify results, but rather valuing the capacity of the student to solve competently the problems they meet in real life.Our proposal is meant to be applied in the classroom environment, thus the second part of our work applies authentic assessmentto a 4th grade Social Science didactic unit in a bilingual secondary school in Spain, (4° ESO). This practical example may be used as a pattern for new experiences through which teachers can personalize their evaluation strategies and achieve a more authentic assessment of students’ learning.
Asumido el reto de dotar a la educación bilingüe de un sistema evaluativo eficaz, transparente y coherente, en este artículo se ofrece a los docentes de las aulas bilingües un acercamiento teórico-práctico a la denominada evaluación auténtica. El objetivo de la presente colaboración consiste en demostrar la viabilidad de un sistema alternativo al tradicional a la hora de evaluar los aprendizajes lingüísticos de los alumnos que cursan sus estudios en nuestras Secciones Bilingües. Dicha alternativa demanda un cambio sustancial en el enfoque el proceso de enseñanza-aprendizaje, pues ya evaluar no equivale a examinar para cuantificar resultados, sino a valorar la capacidad del alumno para resolver con soltura aquellos problemas que se presentan en la vida real. Con el fin de que nuestra propuesta descienda a la realidad del aula, la segunda parte de nuestra aportación consiste en la aplicación de la metodología de la evaluación auténtica a una secuencia didáctica del área de Ciencias Sociales para 4º de ESO bilingüe. Esta ejemplificación puede servir de pauta para nuevas experiencias, a través de las cuales los profesores personalicen sus estrategias de evaluación. Todo ello en pro de lograr modelos más auténticos y fiables a la hora de valorar lo que nuestros alumnos aprenden.
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: Bilingual education
Assessment
Learning of linguistic contents
Educación bilingüe
Evaluación
Aprendizaje de lenguas
URI: http://hdl.handle.net/10481/30487
ISSN: 1697-7467
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Martínez López, J.A.; Cantero García, V. In search of an effective model for assessing learning in bilingual education: the authentic assessment. Porta Linguarum, 21: 137-150 (2014). [http://hdl.handle.net/10481/30487]
Appears in Collections:Porta Linguarum, Nº21, enero 2014

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Martinez_BilingualEducation.pdf1.14 MBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada