Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Porta Linguarum >
Porta Linguarum, Nº21, enero 2014 >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/30483

Title: Analysis of the effect of content familiarity and gender on english as a foreign language reading comprehension by spanish university students
Other Titles: Análisis del efecto de la familiaridad con el contenido y el género en la lectura en inglés como lengua extranjera por estudiantes universitarios españoles
Authors: Lahuerta Martínez, Ana Cristina
Issue Date: Jan-2014
Abstract: The aim of this paper is to explore the relative effects of gender and content familiarity on English as a Foreign Language reading comprehension. Sixty-eight elementary and intermediate level undergraduate English language students at the Faculty of Teacher Training of the University of Oviedo participated in the study. The results of the study show that gender and content familiarity significantly affected the students’ overall comprehension of the texts. The study appears to reject the so-called linguistic threshold hypothesis as both the elementary level and intermediate level readers of the study could read with better understanding when the text was familiar, irrespective of their language knowledge and also seems to support the interactive view of L2 reading comprehension.
El objetivo de este artículo es explorar los efectos relativos de género y familiaridad con el contenido del texto sobre la comprensión escrita en inglés como lengua extranjera. Sesenta y ocho estudiantes de la Facultad de Formación del Profesorado y Educación de la Universidad de Oviedo de nivel elemental e intermedio participaron en el estudio. Los resultados muestran que tanto el género como la familiaridad con el contenido tienen una influencia significativa en la comprensión del texto de los sujetos. El estudio parece rechazar la hipótesis del umbral lingüístico ya que tanto los lectores de nivel elemental como los de nivel intermedio leen mejor el texto que les resulta familiar independientemente de su conocimiento de la lengua y también apoya una consideración interactiva de la comprensión escrita en una lengua no nativa.
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: Reading comprehension
Gender
Content familiarity
Language ability
Comprensión escrita
Género
Familiaridad con el contenido
Competencia lingüística
URI: http://hdl.handle.net/10481/30483
ISSN: 1697-7467
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Lahuerta Martínez, A.C. Analysis of the effect of content familiarity and gender on english as a foreign language reading comprehension by spanish university students. Porta Linguarum, 21: 69-84 (2014). [http://hdl.handle.net/10481/30483]
Appears in Collections:Porta Linguarum, Nº21, enero 2014

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Lahuerta_ForeignLanguage.pdf1.16 MBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada