Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Porta Linguarum >
Porta Linguarum, Nº21, enero 2014 >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/30482

Title: Improving L2 macro-structural processing in students with elementary or intermediate english proficiency levels: an instructional approach focused on global coherence in reading comprehension of science text
Other Titles: Mejorando el procesamiento macro-estructural en L2 en estudiantes con niveles de inglés elementales o intermedios: un procedimiento instruccional centrado en la coherencia global en la comprensión lectora de textos científicos
Authors: Gómez, Ángela
Devis, Anna
Sanjosé, Vicente
Issue Date: Jan-2014
Abstract: Previous studies have shown that students have difficulties building the macro-structure from expository texts in English (as L2). The usual cause pointed out is a lack of language proficiency. Thus, instructional methods have focused on providing students with the necessary vocabulary and grammar knowledge. This study proposes and validates an instructional approach which improves students’ L2 processing on the macro-structural level, focusing on reading strategies rather than on vocabulary or grammar. Comprehension monitoring on the macro-structural level was improved by performing instructional tasks devoted to establish global coherence. As a consequence, students’ reading comprehension also improved.
Estudios anteriores han mostrado que los estudiantes tienen dificultades para construir la macroestructura de textos expositivos en inglés (como L2). La causa usualmente aducida es una falta de dominio lingüístico. Por tanto, los métodos instruccionales se han centrado en proporcionar a los estudiantes vocabulario y conocimiento gramatical. Este estudio propone y valida un procedimiento instruccional que mejora el procesamiento macroestructural en L2, centrándose en estrategias de lectura en vez de en vocabulario o gramática. El control de la comprensión macroestructural mejoró gracias a tareas de establecimiento de la coherencia global. Como consecuencia, la comprensión lectora de los estudiantes también mejoró.
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: TEFL
Instructional procedure
Comprehension monitoring
Macrostructure
Science text
Enseñanza del inglés como lengua extranjera
Procedimiento instruccional
Control de la comprensión
Macro-estructura
Textos científicos
URI: http://hdl.handle.net/10481/30482
ISSN: 1697-7467
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Gómez, A.; Devis, A.; Sanjosé, V. Improving L2 macro-structural processing in students with elementary or intermediate english proficiency levels: an instructional approach focused on global coherence in reading comprehension of science text. Porta Linguarum, 21: 51-67 (2014). [http://hdl.handle.net/10481/30482]
Appears in Collections:Porta Linguarum, Nº21, enero 2014

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Gomez_L2.pdf1.07 MBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada