Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Gazeta de Antropología >
Nº 30/1 - 2014 >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/30312

Title: Religiosidad y (re)producción audiovisual: representaciones sociales en sonidos e imágenes de un culto pentecostal africano
Other Titles: Religiosity and audiovisual (re)production: social representations in sounds and images of an African Pentecostal cult
Authors: Cazarin Brito, Rafael C.
Davila Legerén, Andrés
Issue Date: Feb-2014
Abstract: El uso etnográfico de la observación pretende el estudio de las prácticas en determinados contextos sociales, analizando para ello la conformación de los nexos entre individuo, grupo y espacio en su multiplicidad de significantes. Atendiendo a la importancia de actitudes y comportamientos de grupos de referencia en la producción de representaciones audiovisuales, abordamos el caso de una comunidad pentecostal de origen africano en Bilbao, caracterizada por una doble devoción: religiosa y audio-visual. Su adhesión ferviente a ambas prácticas se inscribe en una experiencia migratoria (doble, a su vez, pues concita emigración e inmigración), a tenor de la cual cobran importancia en la vida cotidiana ciertos rituales así como objetos de movilidad, entre los que se cuentan las propias fotografías y vídeos, así como la música, al proporcionar imágenes y sonidos no sólo de contacto sino también de reconocimiento.
The ethnographic observation is used to study practices in certain social contexts by assessing the formation of links between individual, group, and space in its multiplicity of meanings. Considering the importance of attitudes and behaviours of reference groups in the production of visual representations, we address the case of a Pentecostal community of African origins in Bilbao, characterized by its double devotion: religious and audio-visual. Its fervent adherence to both practices is part the experiences of migration (emigration and immigration) in which important meaning is given to everyday life by rituals and mobile objects such as pictures and videos as well as music, images, and sounds of intercommunication and acknowledgement.
Sponsorship: - Grupo de investigación Antropología y Filosofía (SEJ-126). Universidad de Granada. - Área de Antropología Social. Universidad de Jaén. - Laborarorio de Antropología Social y Cultural (HUM-472). Universidad de Almería. - Departamento de Filosofía II. Universidad de Granada.
Publisher: Universidad de Granada
Series/Report no.: Gazeta de Antropología;30(1): artículo 6 (2014)
Keywords: Etnografía visual
Visual ethnography
Representaciones colectivas
Collective representations
Devoción religiosa y audiovisual
Audiovisual and religious devotion
Pentecostalismo
African Pentecostalism
URI: http://hdl.handle.net/10481/30312
ISSN: 2340-2792
0214-7564
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Cazarin Brito, R.C.; Davila Legerén, A. Religiosidad y (re)producción audiovisual: representaciones sociales en sonidos e imágenes de un culto pentecostal africano. Gazeta de Antropología, 30(1): artículo 6 (2014). [http://hdl.handle.net/10481/30312]
Appears in Collections:Nº 30/1 - 2014

Files in This Item:

File Description SizeFormat
GA 30-1-06 Rafael Cazarin_Andres Davila.pdf510.31 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada