Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Trabajo Social Global - Global Social Work >
Vol 1, Nº 1 (2010) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/30203

Title: Los conocimientos en trabajo social: elogio del eclecticismo
Other Titles: Knowledge and social work: in praise of eclecticism
Authors: Deslauriers, Jean-Pierre
Issue Date: 16-Jun-2010
Abstract: La ciencia está en el origen del trabajo social. En efecto, el objetivo que perseguía Mary Richmond al conceptualizar la disciplina de trabajo social consistía en reemplazar las creencias religiosas por un enfoque racional. Así pues, el conocimiento científico se inscribe en el corazón del trabajo social desde el principio. Dicho esto, las grandes teorías son menos útiles en la práctica de una profesión cuya finalidad es ayudar a las personas que viven las situaciones más diversas. Esta es la razón por la cual el trabajo social se construye a partir de una base ecléctica: el trabajador social eficaz toma de un vasto conjunto de nociones, en apariencia dispares, aquellas que mejor se adaptan a la situación. Ahora bien, ¿cómo enseñar este conocimiento práctico a los estudiantes de trabajo social? Este artículo trata de estas cuestiones y propone algunas pistas de reflexión.
Science is closely related to social work, from its very origin. In fact, with the conceptualization of social work, Mary Richmond’s objective was to replace religious beliefs by a more rational approach. Thus, right from its beginning, the scientific knowledge was at the core of social work. This being said, grand theories are less appropriate to the practice of social work because this profession deals with persons living in particular situations. That is why social work is built upon an eclectic basis : social worker has to draw from a vast array of notions and theories to borrow bits and pieces which will help to explain and attenuate problem experienced by persons. Now, this practical knowledge can be taught to students in social work? This article deals with these questions and proposes some reflections.
Publisher: Hipatia Editorial
Description: http://revistaseug.ugr.es/index.php/tsg/article/view/902/1040
Keywords: Conocimiento
Values
Trabajo Social
Duties
Eclecticismo
Quality of life
Constructivismo
Moral dilemmas
Formación
Professional identity
URI: http://hdl.handle.net/10481/30203
ISSN: 2013-6757
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Deslauriers, J. (2010). Los conocimientos en trabajo social: elogio del eclecticismo. Trabajo Social Global, 1 (1), 39-58. [http://hdl.handle.net/10481/30203]
Appears in Collections:Vol 1, Nº 1 (2010)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
3 Deslauriers.pdf180.33 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada