Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
1.-Investigación >
Departamentos, Grupos de Investigación e Institutos >
Departamento de Didáctica de Ciencias Experimentales >
DDCE - Artículos >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/30196

Title: Diversidad vegetal: de los mapuches a la enseñanza formal chilena
Other Titles: Vegetable diversity: from the Mapuche peolple to formal education in Chile
Diversité végétale: du peuple mapuche à l’enseignement formel au Chili
Diversidade vegetal: dos mapuches ao ensino formal chileno
Authors: González García, Francisco
Contreras Fernández, Domingo Evandro
Issue Date: Dec-2013
Abstract: Este artículo resume aportes de la tesis doctoral acerca de los conocimientos botánicos de estudiantes de origen mapuche. Se revisaron los problemas sociales del pueblo mapuche, en particular sobre ambiente y educación. Se examinó la taxonomía botánica presente en la lengua mapuche, lo que reveló la importancia de la diversidad vegetal para tradiciones, usos y cosmovisión mapuches. Entre los estudiantes de enseñanza media de origen mapuche se apreció que sus conocimientos de biología vegetal constituyen un rico aporte y que estudiantes que inician estudios universitarios de Ingeniería Forestal y Agronomía tienen un conocimiento muy inferior. La enseñanza formal puede aprovechar este potencial en una educación científica intercultural para la protección de ecosistemas amenazados.
This paper summarizes the contributions of a doctoral thesis on the botany knowledge of students of Mapuche descent. Social problems of the Mapuche people are described, especially those related to education and environment. By examining the botanic taxonomy in Mapuche language, the importance of vegetable diversity to the Mapuche people and their traditions and vision of the cosmos was revealed. Mapuche students at middle schools were shown to have much more knowledge of vegetable biology than college students at the beginning of their studies in forest engineering and agronomy. Formal education may use this situation to its advance, in search of intercultural scientific education and the protection of threatened ecosystems.
Cet article rassemble les contributions de la thèse doctorale par rapport aux connaissances botaniques des étudiants d’origine mapuche. On a fait un bilan des problèmes sociaux du peuple mapuche, notamment sur l’environnement et l’éducation. On a examiné la taxonomie botanique présente dans la langue mapuche et cela a montré l’importance qui a la diversité végétale pour les traditions, usages et cosmovisions mapuches. Parmi les étudiants d’enseignement moyen d’origine mapuche on a apprécié leurs connaissances en biologie végétale qui constituent un riche apport et qu’on ne trouve pas dans les étudiants qui ont commencé leurs études universitaires d’Ingénierie Forestier et Agronomie. L’enseignement formel peut profiter de ce potentielle dans une éducation scientifique interculturelle pour la protection des écosystèmes menacés.
Este artigo resume contribuições da tese doutoral a respeito dos conhecimentos botânicos de estudantes de origem mapuche. Revisaramse os problemas sociais do povo mapuche, em particular sobre ambiente e educação. Examinouse a taxonomia botânica presente na língua mapuche, o que revelou a importância da diversidade vegetal para tradições, usos e cosmovisão mapuches. Entre os estudantes de ensino médio de origem mapuche se constatou que seus conhecimentos de biologia vegetal constituem uma rica colaboração e que estudantes que iniciam estudos universitários de Engenharia Florestal e Agronomia têm um conhecimento muito inferior. O ensino formal pode aproveitar deste potencial numa educação científica intercultural para a proteção de ecossistemas ameaçados.
Publisher: Pontificia Universidad Javeriana. Facultad de Educación
Keywords: Biodiversidad
Biodiversity
Educacion intercultural
Intercultural education
Enseñanza biología
Biology education
Biodiversité
Éducation scientifique interculturelle
Biodiversidade
Educação científica intercultural
URI: http://hdl.handle.net/10481/30196
ISSN: 2027-1174
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: González García, F.; Contreras Fernández, D.E. Diversidad vegetal: de los mapuches a la enseñanza formal chilena. Magis, 6(12): 153-167 (2013). [http://hdl.handle.net/10481/30196]
Appears in Collections:DDCE - Artículos

Files in This Item:

File Description SizeFormat
7209-27410-1-PB.pdf758.75 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada