Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol. 17,3 (2013) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/30075

Title: Avances teórico-prácticos y legislativos en la profesionalización de la Dirección Escolar en España: el caso de Cataluña
Other Titles: Theoretical-practical and Legislative Advances in Professionalization of the School Leadership Role in Spain. Catalonia's case
Authors: Barrios, Charo
Iranzo García, Pilar
Tierno, Juana María
Issue Date: 2013
Abstract: La dirección escolar influye críticamente en el éxito escolar. La dirección eficaz y la selección, reconocimiento, formación y atribuciones de los directivos y, en conjunto, su profesionalización centran internacionalmente las agendas científicas y políticas. Analizar el estado del arte de la función directiva y su evolución legislativa permite concluir hasta qué punto las bases legales y teórico-prácticas contribuyen a la profesionalización de dicha función en España y en una de sus comunidades autónomas (Cataluña). La profesionalización de la función directiva debe priorizar, a través de dinámicas colaborativas y experienciales, el aprendizaje de competencias directivas complejas (autoevaluación institucional, coordinación interna y externa entre profesores, alumnos, familias y comunidad educativa, cooperación intercentros). Sólo así se atenderá a las dimensiones morales, relacionales y crítico-innovadoras inherentes al liderazgo educativo, superando las pugnas políticas y debates desprofesionalizadores acaecidos hasta el momento.
School management is directly related to school success. Effective leadership plus selection, recognition, training and responsibilities of managers and their professionalization focus nowadays the international scientific and political agendas. The analysis of the state of the art of leadership role in schools and their legislative development allows concluding how much the legal and theoretical-practical bases contributes to the professionalization of this function in Spain, and in one of this communities, Catalonia. Professionalization of the management function should prioritize, through collaborative and experiential dynamics, the learning of complex executive competences (institutional self-assessment, coordination - internal and external - between teachers, students, families and educational community, cooperation between educational institutions). Only then, inherent dimensions of the educational leadership (moral, relational and critical-innovative) will be met, surpassing political struggles and deprofessionalyzing debates occurred so far.
Sponsorship: Grupo FORCE (HUM-386). Departamento de Didáctica y Organización Escolar de la Universidad de Granada.
Publisher: Universidad de Granada
Series/Report no.: rev173COL11;173
Keywords: Profesionalización
Dirección escolar
Legislación y políticas educativas
Competencias para el liderazgo
Autoevaluación institucional
Relaciones interinstitucionales
Professionalization
School management
Legislation and educational policies
Leadership skills
Institutional self-assessment
Networking
URI: http://hdl.handle.net/10481/30075
ISSN: 1138-414X (edición papel)
1989-639X (edición electrónica)
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Barrios, C.; Iranzo García, P.; Tierno, J.M. Avances teórico-prácticos y legislativos en la profesionalización de la Dirección Escolar en España: el caso de Cataluña. Profesorado, 17(3): 371-387 (2013). [http://hdl.handle.net/10481/30075]
Appears in Collections:Vol. 17,3 (2013)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rev173COL11.pdf266.5 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada