Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol. 17,3 (2013) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/30073

Title: Modelos y tendencias de la formación docente universitaria
Other Titles: University teacher training models and trends
Authors: Aramburuzabala, Pilar
Hernández-Castilla, Reyes
Ángel-Uribe, Isabel Cristina
Issue Date: 2013
Abstract: El presente artículo explicita los modelos teóricos y las tendencias que subyacen a los programas de Formación del Profesorado Universitario (FPU) y propone definir planteamientos sistémicos del ámbito supra-universitario, con el fin de contribuir a profesionalizar el rol docente y mejorar la calidad de la enseñanza universitaria. Este trabajo tiene como objetivos describir los modelos, trazar las tendencias de la FPU y proponer mejoras tras la implantación del plan Bolonia. Para ello, profundiza en la literatura y aborda nuevas perspectivas desde la reflexión crítica.
This article discusses the theoretical models and trends underlying university teacher education programs and proposes to define systemic approaches at the supra-university level, in order to contribute to professionalizing the role of teachers and improve the quality of higher education. This paper aims to describe the models, trace trends and suggest improvements in teacher training after the implementation of the Bologna process. To do so, it reviews the literature and discusses new perspectives from a critical reflection.
Sponsorship: Grupo FORCE (HUM-386). Departamento de Didáctica y Organización Escolar de la Universidad de Granada.
Publisher: Universidad de Granada
Series/Report no.: rev173COL9;173
Keywords: Enseñanza
Educación Superior
Modelos
Tendencias
University Teacher Education
Higher Education
Models
Trends
Profesores
URI: http://hdl.handle.net/10481/30073
ISSN: 1138-414X (edición papel)
1989-639X (edición electrónica)
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Aramburuzabala, P.; Hernández-Castilla, R.; Ángel-Uribe, I.C. Modelos y tendencias de la formación docente universitaria. Profesorado, 17(3): 345-357 (2013). [http://hdl.handle.net/10481/30073]
Appears in Collections:Vol. 17,3 (2013)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rev173COL9.pdf229.18 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada