Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol. 17,3 (2013) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/30064

Title: Grado de adquisición de componentes específicos de la competencia científica en alumnos del Grado de Maestro
Other Titles: Acquisition grade of specific components within the scientific competence in Education undergraduate students
Authors: Quijano López, Rocío
Ocaña Moral, María Teresa
Toribio Aranda, María del Mar
Issue Date: 2013
Abstract: En el presente trabajo analizamos el grado de adquisición y desarrollo de diferentes habilidades y destrezas, que contribuyen a la consecución de la competencia científica en estudiantes del título de Grado de Maestro en la especialidad de Educación Primaria. Para ello fundamentamos el trabajo considerando la importancia que tiene la utilización de contextos cotidianos en la enseñanza del conocimiento del medio natural ya que una competencia se desarrolla, también, mediante su contextualización. Para ello se ha realizado un análisis de la orientación que presentan los mismos estudiantes cuando su rol es de “alumno” frente a lo que opinan cuando se les plantea que cambien de rol, al de “docentes”. El resultado de su aprendizaje está claramente orientado al resultado cuando disocian éste de su futuro profesional.
In this project we analyze the grade of acquisition and development of different skills, which contribute to the achievement of the scientific competence in undergraduate students of Education. To that end, we based our project on the importance of using daily situations in the teaching of natural environment knowledge, since a competence is developed through contextualization as well. The orientation presented by the students themselves when their role was as “a student” was analyzed as opposed to their opinion when they were proposed to change their role and become “teachers”. As a result, their learning is clearly geared towards the result whenever they decouple it from their future career.
Sponsorship: Grupo FORCE (HUM-386). Departamento de Didáctica y Organización Escolar de la Universidad de Granada.
Publisher: Universidad de Granada
Series/Report no.: rev173ART12;173
Keywords: Evaluación de competencias
Competencia científica
Tareas
Conocimiento del medio natural
Evaluation of competences
Scientific competence
Tasks
Knowledge of the natural environment
URI: http://hdl.handle.net/10481/30064
ISSN: 1138-414X (edición papel)
1989-639X (edición electrónica)
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Quijano López, R.; Ocaña Moral, M.T.; Toribio Aranda, M.M. Grado de adquisición de componentes específicos de la competencia científica en alumnos del Grado de Maestro. Profesorado, 17(3): 201-220 (2013). [http://hdl.handle.net/10481/30064]
Appears in Collections:Vol. 17,3 (2013)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rev173ART12.pdf978.16 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada