Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol. 17,2 (2013) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/30028

Title: Autonomía y gestión directiva en el centro del discurso de las políticas educativas para la educación secundaría en Argentina
Other Titles: Autonomy and school management as core educational policy discourse in argentine secondary education
Authors: Bocchio, María Cecilia
Lamfri, Nora Zoila
Issue Date: 2013
Abstract: Este artículo presenta los resultados de una investigación que estudió los efectos de una política de promoción de la autonomía en la gestión directiva de escuelas de nivel medio de la provincia de Córdoba, Argentina. El Ministerio de Educación provincial promovió acciones específicas a través del llamado Proyecto Promoción Autonomía de la Escuela (PPAE), articulando un discurso de mayor autonomía, dotación de recursos y responsabilización por los resultados en la introducción de nuevas técnicas de gestión escolar. Se reconoce a la “gestión por proyectos” como uno de los principales mecanismos de regulación y de focalización de recursos del sistema educativo, a partir del cual se promueve un tipo de autonomía que traslada responsabilidades a las escuelas y legitima nuevas modalidades de control. El trabajo analiza el concepto de autonomía que sostiene estas políticas, se presenta el caso en estudio y se abordan los sentidos que los actores involucrados asignaron al PPAE.
This paper presents the results of a research that studied the effects of a policy designed to promote school autonomy management for secondary schools in the Province of Cordoba, Argentina. The project was implemented by the Provincial Ministry of Education, which promoted specific actions, through the ”Project for the Promotion of School Autonomy” (PPAE), which articulated a discourse of greater autonomy to educational institutions, resourcing and accountability mechanisms that introduced new school management techniques. Management through projects is seen as one of the main mechanisms of regulation and focalization of resources in the educational system, from which it is promoted a type of autonomy that shifts responsibility to schools and legitimizes new forms of control. The paper analyzes the concept of autonomy that underlies these policies, presents the case under study and discusses the meaning attributed to PPAE by stakeholders.
Sponsorship: Grupo FORCE (HUM-386). Departamento de Didáctica y Organización Escolar de la Universidad de Granada.
Publisher: Universidad de Granada
Series/Report no.: rev172COL12;172
Keywords: Políticas educativas
Regulación política
Autonomía
Gestión directiva
Gestión por Proyectos
Educational Policies
Political Regulation
Autonomy
School Management
Management by Projects
URI: http://hdl.handle.net/10481/30028
ISSN: 1138-414X (edición papel)
1989-639X (edición electrónica)
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Bocchio, M.C.; Lamfri, N.Z. Autonomía y gestión directiva en el centro del discurso de las políticas educativas para la educación secundaría en Argentina. Profesorado, 17(2): 441-459 (2013). [http://hdl.handle.net/10481/30028]
Appears in Collections:Vol. 17,2 (2013)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rev172COL12.pdf343.38 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada