Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol. 17,2 (2013) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/30020

Title: El feedback y el feedforward en la evaluación de las competencias de estudiantes universitarios
Other Titles: Feedback and feedforward in the assessment of students’ competences in higher education
Authors: Ion, Georgeta
Silva, Patricia
Cano García, Elena
Issue Date: 2013
Abstract: Las universidades españolas están inmersas en la implementación del Espacio Europeo de Educación Superior. Este proceso implica el uso más efectivo de diseños y metodologías que favorezcan un aprendizaje más profundo, que aumenten la implicación de los estudiantes en su propio desarrollo y más autonomía en la construcción de su desarrollo personal y profesional. Las nuevas tecnologías representan herramientas útiles para conseguir estos propósitos. Las TIC constituyen una herramienta eficiente para dar respuesta a las exigencias de la creación del Espacio Europeo de Educación Superior. En este artículo presentamos los resultados de una investigación sobre la implementación de la plataforma CAT (Competences Assessment Tool) destinada a facilitar la evaluación basada en competencias. Hemos empleado una metodología mixta basada en la administración de una encuesta que ha permitido a los participantes expresar su opinión en términos de satisfacción con la experiencia y el análisis de los contenidos del feedback proporcionado a los alumnos. De entre los resultados se destaca la importancia de los procesos de devolución por parte del profesorado en términos de calidad del feedback y el feedforward como estrategias de aprendizaje y se valora la posibilidad que ofrecen para ayudar en el desarrollo de competencias específicas y transversales.
Spanish universities are engaged in the implementation of the European Higher Education Area (EHEA). This process foresees the use of more effective instructional designs and methodologies in order to achieve deeper learning, increase students’ involvement in their own development, as well as their professional and personal-greater autonomy in the construction of knowledge. The ICT is an effective tool to reach such requirements. This paper presents the results of a research project that present those aspects that university uses in its effort to reach the EHEA process: the use of the online platform as the context for learning and the feedback provided conducted by teachers. A research project using a mixed methodology was realized in several Spanish universities. We describe and analyse the implementation of a self-creation platform called CAT (Competences Assessment Tool) based on the use of a blog. The platform permits an assessment process based on competences acquisition. We analyse the experience from the students and teachers point of view on the basis of their own level of satisfaction and on the quality of feedback and feedforward. The conclusions highlight the educational relevance of the online platform as a scenario for the development of effective competences and for their evaluation.
Sponsorship: Grupo FORCE (HUM-386). Departamento de Didáctica y Organización Escolar de la Universidad de Granada.
Publisher: Universidad de Granada
Series/Report no.: rev172COL4;172
Keywords: Evaluación
Competencias
Feedback
Feedforward
Assessment
Competences
URI: http://hdl.handle.net/10481/30020
ISSN: 1138-414X (edición papel)
1989-639X (edición electrónica)
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Ion, G.; Silva, P.; Cano García, E. El feedback y el feedforward en la evaluación de las competencias de estudiantes universitarios. Profesorado, 17(2): 283-301 (2013). [http://hdl.handle.net/10481/30020]
Appears in Collections:Vol. 17,2 (2013)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rev172COL4.pdf767.44 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada