Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol. 17,2 (2013) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/30015

Title: Política educativa y contingencia: creencias, estatus y confianza detrás del milagro finlandés de PISA
Other Titles: Education politics and contingency: belief, status and trust behind the finnish PISA miracle
Authors: Simola, Hannu
Rinne, Risto
Issue Date: 2013
Abstract: Los autores sugieren tres conceptos teóricos que consideran prometedores para la educación comparada. Estos son: (1) unificar los conceptos teóricos de dependencia, convergencia y contingencia, (2) trazar la historia de la problemática y (3) analizar las interpretaciones nacionales y locales como híbridos. En su análisis del “milagro finlandés” de PISA, los autores se centran exclusivamente en el concepto de contingencia para ver si se puede facilitar una comprensión más amplia sobre el éxito nacional. Para ello identifican tres ‘verdades’ nacionales que son ampliamente aceptadas en Finlandia a pesar de faltar la evidencia empírica de una investigación que las apoye: los finlandeses comparten una amplia creencia en la escolarización, la enseñanza es una profesión muy apreciada en Finlandia y las escuelas finlandesas gozan de una confianza bastante alta por parte de los padres, las autoridades y los políticos. Este estudio muestra cómo la génesis de estas tres “creencias” nacionales se debe más bien a la casualidad que al resultado de una planificación racional o a un propósito educativo por parte de los políticos. Simola y Rinne concluyen que conceptualizaciones tales como la contingencia, se deben tomar en serio si se persigue una comprensión de las políticas nacionales de educación. El enfoque alternativo, es decir, operar únicamente a través de los modelos funcionalistas y sistemáticos, destacando principalmente las tendencias transnacionales o nacionales, y centrándose exclusivamente en las decisiones y elecciones racionales, no proporciona los instrumentos teóricos adecuados para una investigación comparada.
The authors suggest three concepts which they consider to be promising theoretical concepts for comparative education. These are: (1) bringing the theoretical concepts of path dependency, convergence and contingency together, (2) tracing the history of the problématique and (3) analysing national and local interpretations and translations as hybrids. In their analysis of the ‘Finnish PISA miracle’, the authors focus exclusively on the concept of contingency to see whether the concept can facilitate a broader understanding on the national phenomenon of ‘Finnish PISA success’. As a first step they identify three national ‘truths’ that are widely accepted in Finland even though there is, according to the authors, not too much empirical research evidence behind them: the Finns share a high belief in schooling, teaching is a very highly regarded profession in Finland and the Finnish comprehensive school enjoys rather high trust on the part of both parents, authorities and politicians. In their analysis, Simola y Rinne illustrate that the genesis of these three national ‘beliefs’ is rather the result of coincidence and conjunction, than the result of rational and purposeful educational planning by educational politicians. In their conclusion, they claim on the basis of their presented case that conceptualisations such as contingency must be taken seriously when pursuing an understanding of national education policies and politics. The alternative approach, i.e. operating only through functionalist and system.
Sponsorship: Grupo FORCE (HUM-386). Departamento de Didáctica y Organización Escolar de la Universidad de Granada.
Publisher: Universidad de Granada
Series/Report no.: rev172ART11;172
Keywords: PISA (Programa para la Evaluación Internacional de Estudiantes)
Finlandia
Educación comparada
Evaluación
Calidad
Confianza
Profesionalismo
PISA (Programme for International Student Assesment)
Finland
Comparative education
Evaluation
Quality
Trust
Professionalism
URI: http://hdl.handle.net/10481/30015
ISSN: 1138-414X (edición papel)
1989-639X (edición electrónica)
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Simola, H.; Rinne, R. Política educativa y contingencia: creencias, estatus y confianza detrás del milagro finlandés de PISA. Profesorado, 17(2): 171-192 (2013). [http://hdl.handle.net/10481/30015]
Appears in Collections:Vol. 17,2 (2013)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rev172ART11.pdf214.98 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada