Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol. 17,2 (2013) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/30014

Title: El milagro finlandés de PISA: observaciones históricas y sociológicas sobre la enseñanza y la formación del profesorado
Other Titles: The Finnish miracle of PISA: historical and sociological remarks on teaching and teacher education
Authors: Simola, Hannu
Issue Date: 2013
Abstract: Uno de los últimos homenajes al éxito de la educación finlandesa ha sido el informe del proyecto PISA 2000. Como corresponde al campo de la educación, las explicaciones son principalmente pedagógicas, refiriéndose especialmente a los excelentes profesores y a la formación de alta calidad del profesorado. Sin menospreciar el poder explicativo de estas afirmaciones, este artículo presenta algunos de los factores sociales, culturales e históricos que hay tras el éxito pedagógico de los institutos de enseñanza secundaria finlandeses. Desde las perspectivas de la historia y la sociología de la educación, también se arroja luz sobre algunas paradojas irónicas y dilemas que pueden ser ocultados por el éxito. La atención se centra en la naturaleza problemática de los estudios comparativos internacionales basados en indicadores de rendimiento escolar. La pregunta es si realmente permiten entender la educación en diferentes países o si son sólo parte de procesos de “espectáculo internacional” y “mutuo rendimiento de cuentas”. A modo de conclusión, presentaré dos paradojas que podrían considerarse significativas e importantes en el intento de comprender la educación secundaria finlandesa hoy y en el futuro próximo.
One of the recent tributes to the success of Finnish schooling was the PISA 2000 project report. As befits the field of education, the explanations are primarily pedagogical, referring especially to the excellent teachers and high-quality teacher education. Without underrating the explanatory power of these statements, this paper presents some of the social, cultural and historical factors behind the pedagogical success of the Finnish comprehensive school. From the perspectives of history and the sociology of education, it also sheds light on some ironic paradoxes and dilemmas that may be concealed by the success. The focus is on the problematic nature of international comparative surveys based on school performance indicators. The question is whether they really make it possible to understand schooling in different countries, or whether they are just part of processes of ‘international spectacle’ and ‘mutual accountability’. By way of conclusion, I will present two paradoxes that could be considered meaningful and important in attempts to understand Finnish comprehensive schooling today and in the near future.
Sponsorship: Grupo FORCE (HUM-386). Departamento de Didáctica y Organización Escolar de la Universidad de Granada.
Publisher: Universidad de Granada
Series/Report no.: rev172ART10;172
Keywords: Finlandia
PISA (Programa para la Evaluación Internacional de Estudiantes)
Factores sociales e históricos
Éxito educativo
Finland
PISA (Programme for International Student Assessment)
Social, cultural and historical factors
Success
URI: http://hdl.handle.net/10481/30014
ISSN: 1138-414X (edición papel)
1989-639X (edición electrónica)
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Simola, H. El milagro finlandés de PISA: observaciones históricas y sociológicas sobre la enseñanza y la formación del profesorado. Profesorado, 17(2): 153-169 (2013). [http://hdl.handle.net/10481/30014]
Appears in Collections:Vol. 17,2 (2013)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rev172ART10.pdf184.83 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada