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Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/30013

Title: La reforma educativa como estrategia gubernamental
Other Titles: Education reform as a governmental strategy
Authors: Pongratz, Ludwig A.
Issue Date: 2013
Abstract: Este trabajo parte del pujante debate político desatado en Alemania por los resultados del estudio PISA como estímulo para examinar más de cerca los objetivos estratégicos y los efectos de las reformas educativas actuales, de los cuales el estudio PISA es sólo un ejemplo. También evidencia que las medidas reformadoras sustentan un poderoso proceso de normalización. De esta manera, el estudio PISA, junto con otras medidas de reforma, puede ser visto como un “estabilizador de poder”. Para entender esta situación con mayor precisión, este artículo considera los análisis de poder de Foucault. Los estudios sobre la gubernamentalidad inspirados por Foucault, en particular, contribuyen a un conocimiento más preciso de las técnicas de gobierno empleadas por el neoliberalismo. Indican cómo las técnicas de dominación política están vinculadas con las tecnologías del yo. El discurso de la auto-organización puede verse como el núcleo de una estrategia gubernamental para asimilar la educación más a fondo que nunca en la red de los procedimientos disciplinarios.
This paper takes the vigorous political debate unleashed in Germany by the results of the PISA study as a stimulus to take a closer look at the strategic aims and effects of the current education reforms, of which the PISA study is only one example. It shows that the reform measures underpin a powerful process of normalisation. Seen in this way, the PISA study, along with other reform measures, can be seen as a ‘power stabiliser’. In order to understand this situation more precisely, the paper turns to Foucault’s consideration of the ’analytics of power’. The studies of governmentality inspired by Foucault, in particular, contribute to a more precise grasp of neoliberalism’s techniques of government. They indicate how techniques of political domination are linked with ‘technologies of the self’. The ‘discourse of self-organisation’ can be seen as the core of a governmental strategy to assimilate education more thoroughly than ever before into the network of disciplinary procedures.
Sponsorship: Grupo FORCE (HUM-386). Departamento de Didáctica y Organización Escolar de la Universidad de Granada.
Publisher: Universidad de Granada
Series/Report no.: rev172ART9;172
Keywords: PISA (Programa para la Evaluación Internacional de Estudiantes)
Gubernamentalidad
Autocontrol
Poder
Reforma educativa
Control económico
PISA (Programme for International Student Assesment)
Governmentality
Self-control
Power
Educational reform
Economic control
URI: http://hdl.handle.net/10481/30013
ISSN: 1138-414X (edición papel)
1989-639X (edición electrónica)
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Pongratz, L.A. La reforma educativa como estrategia gubernamental. Profesorado, 17(2): 141-152 (2013). [http://hdl.handle.net/10481/30013]
Appears in Collections:Vol. 17,2 (2013)

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