Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol. 17,2 (2013) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/30006

Title: Construyendo el Programa para la Evaluación Internacional de Estudiantes de la OCDE (PISA)
Other Titles: Constructing the OECD Programme for International Student Assessment
Authors: Morgan, Clara
Issue Date: 2013
Abstract: Este artículo propone un marco conceptual que se nutre de la economía política, las relaciones internacionales y las disciplinas de la sociología. El contexto económico-político sitúa PISA dentro de una racionalidad política más amplia del neoliberalismo. Las relaciones internacionales arrojan una luz sobre el papel que juega la influencia estadounidense en la construcción de PISA y, más generalmente, en el gobierno de las organizaciones internacionales. Las teorías derivadas de la sociología de la ciencia y la tecnología, y de la conceptualización de Michel Foucault de la formación de bloques de poder, proporcionan una comprensión de cómo “funciona” PISA y cómo se utiliza para ejercer el poder.
This article proposes a conceptual framework that draws from the political economy, international relations and sociology disciplines. The political economic context situates the PISA within the broader political rationality of neoliberalism. The international relations lens sheds light on the role that American influence played in the PISA’s construction and more generally, in the governance of international organizations. Sociological theories drawn from the sociology of science and technology and from Michel Foucault’s conceptualization of the power bloc formation provide an understanding of how the PISA ‘works’ and how it is used to exercise power.
Sponsorship: Grupo FORCE (HUM-386). Departamento de Didáctica y Organización Escolar de la Universidad de Granada.
Publisher: Universidad de Granada
Series/Report no.: rev172ART2;172
Keywords: PISA (Programa para la Evaluación Internacional de Estudiantes)
OCDE (Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico)
Política educativa
Comunidades de práctica
Gobernanza educativa
Multilateralismo
PISA (Programme for International Student Assesment)
OECD (Organisation for Economic Co-operation and Development)
Educational policy
Community of practice
Educational governance
Multilateralism
URI: http://hdl.handle.net/10481/30006
ISSN: 1138-414X (edición papel)
1989-639X (edición electrónica)
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Morgan, C. Construyendo el Programa para la Evaluación Internacional de Estudiantes de la OCDE (PISA). Profesorado, 17(2): 31-45 (2013). [http://hdl.handle.net/10481/30006]
Appears in Collections:Vol. 17,2 (2013)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rev172ART2.pdf171.95 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada