Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
PNA (Revista de Investigación en Didáctica de la Matemática) >
Volumen 8 >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/29578

Title: Exploring young students creativity: the effect of model eliciting activities
Other Titles: Exploración de la creatividad de jóvenes estudiantes: el efecto de actividades que suscitan modelos
Authors: Gilat, Talya
Amit, Miriam
Issue Date: 2013
Abstract: The aim of this paper is to show how engaging students in real-life mathematical situations can stimulate their mathematical creative thinking. We analyzed the mathematical modeling of two girls, aged 10 and 13 years, as they worked on an authentic task involving the selection of a track team. The girls displayed several modeling cycles that revealed their thinking processes, as well as cognitive and affective features that may serve as the foundation for a methodology that uses model-eliciting activities to promote the mathematical creative process.
El objetivo de este artículo es mostrar cómo involucrar a los estudiantes en situaciones matemáticas de la vida real puede estimular su pensamiento matemático creativo. Analizamos la modelización matemática de dos chicas, de 10 y 13 años, cuando trabajaban en una tarea auténtica que involucraba la selección de un equipo de atletismo. Las chicas mostraron varios ciclos de modelización que revelaron sus procesos de pensamiento, así como las características cognitivas y afectivas que pueden servir como fundamento para una metodología que usa actividades que suscitan modelos para promover los procesos matemáticos creativos.
Publisher: Grupo de Investigación Didáctica de la Matemática: Pensamiento Numérico (FQM-193)
Series/Report no.: PNA;8(2)
Keywords: Creative thinking process
Mathematical creativity
Model eliciting activities
Real-life problems
Actividades que suscitan modelos
Creatividad matemática
Problemas de la vida real
Procesos de pensamiento creativo
URI: http://hdl.handle.net/10481/29578
ISSN: 1887-3987
1886-1350
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Gilat, T., & Amit, M. (2013). Exploring young students creativity: the effect of model eliciting activities. PNA, 8(2): 51-59. [http://hdl.handle.net/10481/29578]
Appears in Collections:Volumen 8

Files in This Item:

File Description SizeFormat
1_Exploring.pdf313.94 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada