Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Porta Linguarum >
Porta Linguarum, Nº 3, enero 2005 >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/29126

Title: Los contenidos de cultura en la enseñanza del español como lengua extranjera: exploración de la publicidad en la prensa escrita
Authors: Guillén Díaz, Carmen
Calleja Largo, Inmaculada
Garrán Amtolínez, María Luz
Issue Date: Jan-2005
Abstract: Con el objetivo de dar respuesta a las interrogaciones que se plantea el profesorado de español como lengua extranjera ante los contenidos curriculares referidos a la componente cultural, clave para una comunicación intercultural eficaz, las autoras han efectuado una exploración de los anuncios publicitarios de la prensa periódica española de mayor difusión, por cuanto que los mass media son un lugar privilegiado por el que transita la cultura, la cultura compartida (R. Galisson) y de tipo universal. Se ha llevado a cabo el análisis del producto, del resultado y del universo que presentan cuantitativa y cualitativamente, para identificar e interpretar los contenidos y los soportes. De la conjunción de ambos factores se han determinado los campos nocionales y asociativos, cuyo repertorio responde a los criterios de pertinencia, representatividad y revelación de la realidad sociocultural de la España actual.
With the purpose of answering teachers´ questions about Spanish curricular contents as a foreign language related to the cultural component, a key element for intercultural communication, the authors have made a research of the widest broadcasting Spanish newspapers´ advertisements, as mass media are an exceptional place to find culture, shared culture (Galisson) and universal culture. Product and result analysis have been made as well as the qualitative and quantitative contexts with the object of identifying and interpreting the bases and the contents. From the union of that pair of factors, the authors have settled the associative and notional subjects, a repertoire which fulfills the criteria of appropriateness, representativeness and revelation criteria of the Spanish sociocultural reality.
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: Componente cultural
Enseñanza de ELE
Realidad sociocultural
Publicidad
Indicadores culturales
Culture
Spanish as a foreign language
Sociocultural reality
Advertising
Cultural indicators
URI: http://hdl.handle.net/10481/29126
ISSN: 1697-7467
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Guillén Díaz, C.; Calleja Largo, I.; Garrán Amtolínez, M.L. Los contenidos de cultura en la enseñanza del español como lengua extranjera: exploración de la publicidad en la prensa escrita. Porta Linguarum, 3: 135-146 (2005). [http://hdl.handle.net/10481/29126]
Appears in Collections:Porta Linguarum, Nº 3, enero 2005

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Guillen_ELE.pdf223.5 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada