Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Publicaciones >
Publicaciones, vol. 36 >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/28469

Title: Estructura y organización de las experiencias de enseñanza práctica de los futuros maestros
Authors: Latorre-Medina, María José
Issue Date: 2006
Abstract: La literatura científica y de investigación sobre la formación inicial de docentes pone de manifiesto el papel decisivo que las experiencias de enseñanza práctica juegan en la preparación de profesores excelentes. Pese a tales excelencias, encontramos autores que revelan algunas de las limitaciones inherentes a la normativa, organización, desarrollo y valoración que se realiza del prácticum; problemas que dificultan, sin duda, la explotación de su verdadero potencial formativo. Si además se entiende que el aspecto crucial de este tramo es que debe resultar formativo y enriquecedor para los aprendices de profesor, se hace necesario una cuidadosa y adecuada planificación del mismo, así como el establecimiento de dispositivos (convenios, planes de colaboración, conciertos interinstitucionales...) que hagan posible su operativización en condiciones de calidad (Putnam y Borko, 2000; Mérida, 2001). El trabajo que presentamos es una clara contribución en esta dirección.
The research and scientific literature on the Teacher Education shows the decisive paper that the experiences of practical teaching play in the preparation of excellent professors. In spite of such excellences, we find authors that reveal to us some from the inherent limitations to the normative, organization, development and valuation that is carried out of the prácticum; problems that hinder, without a doubt, the exploitation of their true formative potential. If it is also understood that the crucial aspect of this period is that it should be formative and enriching for students teacher. it becomes necessary a careful and appropriate planning of the same one, as well as the establishment of devices (agreements, plans of collaboration, concerts among institutions...) that make possible its development under conditions of quality (Putnam and Borko, 2000; Mérida, 2001). The work that we present is a clear contribution in this address.
Sponsorship: Facultad de Educación y Humanidades - Campus de Melilla (Universidad de Granada)
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: Estructura
Maestros
Prácticum
Enseñanza práctica
Practicum
Structures
Organización
Evaluación
Organization
Evaluation
Quality
Practical teaching
Teachers
URI: http://hdl.handle.net/10481/28469
ISSN: 1577-4147
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Latorre, M.J. Estructura y organización de las experiencias de enseñanza práctica de los futuros maestros. Publicaciones, 36: 97-115 (2006). [http://hdl.handle.net/10481/28469]
Appears in Collections:Publicaciones, vol. 36

Files in This Item:

File Description SizeFormat
542. n. 36.pdf974.04 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada