Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Journal for Educators, Teachers and Trainers >
Vol. 4.2 (2013) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/28135

Title: Reconocimiento del aprendizaje abierto en las universidades tradicionales
Other Titles: Open learning recognition in traditional universities
Authors: Montes Soldado, Rosana
Gea Megías, Miguel
Haywood, Jeff
Issue Date: 9-Jul-2013
Abstract: En la actualidad existe un gran interés sobre los materiales educativos en abierto, en todas sus modalidades: repositorios institucionales OCW, recursos sueltos, o incluso más recientemente como cursos masivos abiertos (los también llamados MOOC). Todo este panorama ha generado un importante debate acerca de su efectividad en términos de aprendizaje, sostenibilidad y sobre todo el papel que en este contexto las instituciones de educación superior desempeñan. Entendemos que serán los propios alumnos interesados en sacar el máximo provecho a sus estudios (formales e informales) los que demandarán a las universidades que se les reconozcan sus competencias y habilidades. En este artículo nos ponemos desde el punto de vista de la universidad que se plantea actuar como entidad certificadora de cursos basados en OER, y describimos los distintos escenarios. Ante todo la institución debe saber a qué se enfrenta y cuáles son las casuísticas existentes. Desde la experiencia del proyecto europeo OERtest, en el que cinco instituciones de educación superior han realizado una experiencia piloto, podemos ofrecer unas conclusiones en cuanto a la viabilidad de certificar y reconocer créditos cuando un alumno de la propia institución (o bien externo) solicita a la universidad este servicio.
At present, there is great interest over the concept of Open Educational Resources (OER) in all of its forms: OpenCourseware repositories OCW, spare open resources, or even more recently as Massive Online Open Courses (also called MOOC). This panorama has generated considerable debate about their effectiveness in terms of learning, sustainability and especially the role that higher education institutions play in this context. We understand that most of the students are interested in making the most of their education (formal and informal), and that will require universities to recognize their skills and abilities. In this article we start from the point of view of the university as a certifying OER-based institution, and we describe the different scenarios that arises. First of all the institution should know what is facing and what are the existing scenarios. From the experience of the European project OERtest, in which five higher education institutions have conducted a pilot on this issue, we can offer some conclusions regarding the feasibility of certifying and award credits to a student (internal or external to the institution when this service is requested.
Sponsorship: Este proyecto ha sido parcialmente financiado con el proyecto Europeo de EACEA Lifelong Learning Program OERtest: Testing an Open Education Resource Framework for Europe (agreement 510718-LLP-2010-ES-ERASMUS-EVC).
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: OCW (Open Courseware)
Recursos educativos abiertos
Open educational resources (OER)
Mooc (Massive online open courses)
Certificación
Credentialization
Reconocimiento
Recognition
URI: http://hdl.handle.net/10481/28135
ISSN: 1989-9572
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Montes, R.; Gea, M. y Haywood, J. (2013). Reconocimiento del aprendizaje abierto en las universidades tradicionales. Journal for Educators, Teachers and Trainers, Vol. 4 (2), pp. 82–94. [http://hdl.handle.net/10481/28135]
Appears in Collections:Vol. 4.2 (2013)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
vol04(2)_06_jett_montes_gea_haywood.pdf943.33 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada