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Vol. 4.1 (2013)(Nº especial) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/28125

Title: Concept mapping and the fundamental problem of moving between knowledge structures
Other Titles: Mapas conceptuales y el problema fundamental de moverse entre las estructuras de conocimiento
Authors: Kinchin, Ian M.
Issue Date: 29-Dec-2012
Abstract: A concept map provides a ʻsnap shotʼ of a studentʼs understanding that is frozen in time by drawing it out on paper or on a computer screen. However, to represent the dynamic state of student learning, concept maps either need to emphasise dynamism (through the phrases that are chosen to act as links within the propositions that form the map), or need to be viewed as a single perspective on a more complex situation that can only be fully appreciated by considering movement between knowledge structures (e.g. through sequential mapping over time, or by indicating relationships between map structures that represent complementary learning contexts). The recognition of the importance of movement between knowledge structures needs careful management, whether teaching is conducted as a face-to-face activity or (increasingly) as a digital/online activity. Existing models of e-learning development (such as the TPACK model) can be modified to accommodate a multiple perspectives view. When the purpose of teaching is the promotion of studentsʼ ability to move between knowledge structures (rather than acquiring a single structure), the purpose of producing a concept map changes and becomes part of a wider dynamic process of learning, rather than providing a static record of what has already been learnt.
Un mapa conceptual ofrece una "instantánea" del entendimiento de un estudiante, la cual se congela en el tiempo al dibujarla sobre un papel o en una pantalla de ordenador. Sin embargo, para representar el estado dinámico del aprendizaje de los estudiantes, los mapas conceptuales necesitan enfatizar dinamismo (a través de las frases que son elegidas para actuar como enlaces dentro de las proposiciones que conforman el mapa), o necesitan ser vistos como una perspectiva única de una situación compleja que sólo puede ser apreciada en su totalidad al considerar el movimiento entre estructuras de conocimiento (por ejemplo, a través de la construcción de mapas secuenciales en el tiempo, o indicando las relaciones entre las estructuras del mapa que representan contextos de aprendizaje complementarias). El reconocimiento de la importancia del movimiento entre estructuras de conocimiento requiere un manejo cuidadoso, sea cual sea la enseñanza se lleve a cabo como una actividad cara-a-cara o (como ocurre cada vez más) como una actividad digital / en línea. Los modelos existentes de desarrollo de e-learning (tales como el modelo TPACK) pueden ser modificados para acomodar una vista de perspectivas múltiples. Cuando el propósito de la enseñanza es el fomento de la capacidad de los estudiantes para moverse entre las estructuras de conocimiento (en lugar de la adquisición de una sola estructura), el objetivo de producir un mapa conceptual cambia y se vuelve parte de un proceso dinámico de aprendizaje más amplio, en vez de proporcionar un registro estático de lo ya aprendido.
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: Complementary knowledge structures
Estructuras complementarias de conocimientos
Qualitative analysis
Análisis cualitativo
Structural transformation
Transformación estructural
URI: http://hdl.handle.net/10481/28125
ISSN: 1989-9572
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Kinchin, I. (2013). Concept mapping and the fundamental problem of moving between knowledge structures. Journal for Educators, Teachers and Trainers, Vol. 4 (1), pp. 96–106. [http://hdl.handle.net/10481/28125]
Appears in Collections:Vol. 4.1 (2013)(Nº especial)

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