Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
ReiDoCrea: Revista electrónica de investigación Docencia Creativa >
ReiDocrea, 2 (2013) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/27621

Title: Auto-eficacia docente, motivación intrínseca y expectativa de resultado de alumnado
Other Titles: Professorial self-efficacy, intrinsic motivation, and performance expectation of students
Authors: Revelli Galarza, Joel Andrés
Gutiérrez Sedeño, Pablo
Castillo Fernández, Federico del
Centeno Mudarra, María
Vinuesa González, Alejandro
Belcaid, Basma
Andrade Robles, María Teresa
Issue Date: 2013
Abstract: La Teoría Social-Cognitiva de Bandura da gran importancia a la auto-eficacia como método regulador del aprendizaje y sus diferentes elementos, como la motivación y la expectativa de resultado. Por ello, el objetivo de este estudio es determinar en qué grado se relacionan ambos constructos en un contexto universitario y como la motivación intrínseca afecta la expectativa de resultado en alumnos. Para ello se han pasado cuestionarios de auto-eficacia a tres profesores, y cuestionarios de motivación intrínseca sus respectivos alumnos. No se han podido concretar los resultados esperados en la mayoría de las comparaciones en cuanto a relación autoeficacia-motivación, pero sí se ha visto una relación observable entre motivación y expectativa de resultado del alumnado. Se puede concluir que la alta auto-eficacia docente es un factor decisivo en el aprendizaje.
Bandura ́s Social Cognitive Theory gives great importance to self-efficacy as regulator for learning and its different elements, like motivation and performance expectations. And so, the goal of this work is to determine the degree of connection between both constructs in a university context and how intrinsic motivation influences performance expectations in students. For this purpose, self-efficacy tests have been used for three professors and an intrinsic motivation test for their respective alumni. The hypothesized results eluded the investigation in most of the comparisons concerning self-efficacy and motivation, but this work did yield the expected results in an observable relationship between motivation and performance expectations of alumni. It can be ascertained that high professorial self-efficacy is a decisive factor in learning.
Sponsorship: Proyecto de Innovación Docente ReiDoCrea. Departamento de Psicología Social. Universidad de Granada
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: Motivación
Interés (aprendizaje)
Rendimiento académico
Eficacia del docente
Motivation
Teacher role
Interest (learning)
Educational output
Teacher effectiveness
URI: http://hdl.handle.net/10481/27621
ISSN: 2254-5883
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Revelli Galarza, J.A.; et al. Auto-eficacia docente, motivación intrínseca y expectativa de resultado de alumnado. Reidocrea, 2: 54-62 (2013). [http://hdl.handle.net/10481/27621]
Appears in Collections:ReiDocrea, 2 (2013)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
ReiDoCrea-Vol.3-Art.7-Revelli-Gutierrez-Castillo-Centeno-Vinuesa-Belcaid-Andrade.pdf6.35 MBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada