Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
ReiDoCrea: Revista electrónica de investigación Docencia Creativa >
ReiDocrea, 2 (2013) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/27612

Title: Motivación y rendimiento académico: ¿Cumple sus objetivos el Plan de Bolonia?
Other Titles: Motivation and academic achievement: Does Bologna Plan fultill its objectives?
Authors: Fernández García, Laura
Mancebo Quirante, José Antonio
Jiménez Álvarez, María del Pilar
Ardanaz Sánchez, Teresa
Fernández Sánchez, Noelia
Montano de la Hoz, Alba María
Issue Date: 2013
Abstract: Diversos estudios han establecido que existe una relación directa entre la motivación y el rendimiento académico. La confluencia de estos dos factores resulta relevante en la formación del alumnado universitario, por esta razón, se decidió implantar en 2010 el Plan Bolonia, cuyo fin es aumentar la eficacia y calidad de la enseñanza, sustituyendo al Plan 2000. Este estudio tiene como objetivo, comprobar si estas mejoras son realmente eficaces, suponiendo un avance con respecto al plan 2000. Para esta investigación, se ha seleccionado a 103 estudiantes universitarios elegidos al azar, de ambos planes de estudios. Los resultados obtenidos han desmitificado los objetivos del Plan Bolonia,obteniendo una media de 5.01 en Motivación frente al 5.08 de Motivación del Plan 2000. Esto conlleva a que el Rendimiento académico sea más elevado en el Plan 2000, consiguiendo una media de 7.16 respecto al 6.71 del Plan Bolonia.
Several studies have established that exists a direct relationship between Motivation and Academic Achievement. The confluence of these two factors is eminent in the university students’ education. For this reason, in 2010, the Bologna Plan is deployed as purpose to increase the efficiency and the quality of education, by replacing Plan 2000. This study aims to verify if those improvements are really effectives, assuming an advance with regard to Plan 2000. For this investigation, 103 university students have been selected at random, of both curriculums. The results obtained have demystified the Bologna Plan’s objectives, obtaining an average of 5.01 in Motivation against 5.08 of Plan 2000’s Motivation. All of these mean that Academic achievement is higher in Plan 2000, getting an average of 7.16, in respect of 6.71 of Bologna Plan’s Academic achievement.
Sponsorship: Proyecto de Innovación Docente "ReiDoCrea". Departamento de Psicología Social. Universidad de Granada.
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: Plan de estudios
Motivación
Rendimiento académico
Curriculum
Motivación
Academic achievement
URI: http://hdl.handle.net/10481/27612
ISSN: 2254-5883
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Fernández García, L.; et al. Motivación y rendimiento académico: ¿Cumple sus objetivos el Plan de Bolonia?. Reidocrea, 2: 26-32 (2013). [http://hdl.handle.net/10481/27612]
Appears in Collections:ReiDocrea, 2 (2013)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
ReiDoCrea-Vol.2-Art.3.Fernandez-Mancebo-Jimenez-Ardanaz-Jimenez-Montaro.pdf129.78 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada