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Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/27387

Title: Transversality of mathematical modelling techniques in Pharmacy by means of a spreadsheet
Other Titles: Transversalidad de las técnicas de modelado matemático en Farmacia con la ayuda de una hoja de cálculo
Authors: Ocaña Lara, Francisco A.
Valderrama, M.J.
Aguilera, A.M.
Matilla-Hernández, A.
Talavera Rodríguez, Eva María
Issue Date: 2010
Abstract: The implementation of the EHEA in Pharmacy studies will lead to foster student self-learning. This way the student abilities to apply knowledge, learned in some subjects, to search knowledge in any other will be tested. Among such applicative knowledge, we can consider the mathematical modelling techniques, included in the field of Mathematics. This article draws attention to the usefulness of popular spreadsheets for Pharmacy students interested in the application of mathematical modelling techniques. Roughly speaking, a pharmacy student will probably have to perform mathematical calculations and experimental data visualizations, especially in the practice syllabus of some of his subjects. The use of software is important in this respect, not only in the learning step of the mathematical concepts in the corresponding math subject, but also in its application to other Pharmacy subjects. What application software can be chosen for the students? Although there are many candidates, a spreadsheet offers some capabilities that make it ideal for a Pharmacy student: short learning time, wide availability on different computer platforms and flexibility to carry out a variety of computational tasks. Finally, we present a Web page which provides self-learning material to Pharmacy students for harnessing the potential offered by the spreadsheets Excel (Microsoft Office) and Calc (OpenOffice.org) in the study of their subjects in Pharmacy.
La implantación del EEES en las titulaciones en Farmacia va a significar la potenciación del autoaprendizaje por parte del alumno. Esto va a poner a prueba la capacidad de aplicar conocimientos adquiridos en unas materias, para entender y conocer otras. Entre dichos conocimientos, se encuentran las técnicas de modelado matemático, incluidas en el campo de las Matemáticas. El presente artículo reflexiona acerca de la utilidad de las populares hojas de cálculo como software dirigido al alumno. Un alumno de Farmacia, probablemente, tendrá que realizar cálculos matemáticos y representaciones gráficas con datos experimentales, muy especialmente en las prácticas de algunas de sus asignaturas. La utilización de un software es, en este sentido, especialmente importante, no sólo en la fase de aprendizaje de dichos conocimientos matemáticos en la correspondiente asignatura del título, sino a la hora de disponer de una herramienta que facilite su aplicación en otras. ¿Qué software podemos elegir para el alumno? A pesar de que existen multitud de candidatos, una hoja de cálculo reúne una serie de características que la hacen idónea para un alumno de Farmacia: corto tiempo de aprendizaje, amplia disponibilidad en distintas plataformas y flexibilidad para poder realizar una gran diversidad de tareas, entre otras propiedades. Finalmente, como ejemplo se presenta una página Web, http://www.ugr.es/~focana/farmaspreadsheet.htm, que facilita material para ayudar al alumno de Farmacia a aprovechar las posibilidades que ofrecen las hojas de cálculo Excel (Microsoft Office) y Calc (OpenOffice.org) en el estudio de sus asignaturas en Farmacia.
Publisher: Universidad de Granada, Facultad de Farmacia
Keywords: Pharmacy
Modelo matemático
Mathematical model
Representación gráfica
Data visualization
Hoja de cálculo
Spreadsheet
Transversalidad
Transversality
URI: http://hdl.handle.net/10481/27387
ISSN: 0004-2927
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Ocaña Lara, F.A.; et al. Transversality of mathematical modelling techniques in Pharmacy by means of a spreadsheet. Ars Pharm 2010; 51. Suplemento 2: 575-583. [http://hdl.handle.net/10481/27387]
Appears in Collections:APh, vol. 51(suppl2)

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