Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
ARS Pharmaceutica >
Ars Pharma 2010, Vol. 51 >
APh, vol. 51(4) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/27361

Title: Aplicación de la filosofía “wiki” a la actualización del material docente en el área de farmacia y tecnología farmacéutica
Other Titles: Implementation of "wiki" philosophy to the update of teaching material in the area of pharmacy and pharmaceutical technology
Authors: González Rodríguez, M.L.
Ramos Carrillo, Antonio
Rabasco Álvarez, A.
Issue Date: 2010
Abstract: La Directiva 2005/36/CE del Parlamento Europeo y del Consejo, relativa al reconocimiento de cualificaciones profesionales, en su artículo 44, referente a la formación del farmacéutico, y la Orden CIN/2137/2008, por la que se establecen los requisitos para la verificación de los títulos universitarios oficiales que habiliten para el ejercicio de esta profesión, recogen conocimientos y competencias que deben contemplarse en su formación académica. Muchos de ellos están directamente relacionados con los fármacos y con los medicamentos y, por tanto, estrechamente vinculados con el Área de Conocimiento de “Farmacia y Tecnología Farmacéutica”. Como profesores de esta Área desde hace muchos años, hemos apreciado la dificultad existente en la preparación del material docente. Este hecho es debido a diversas razones. Entre ellas destacan: a) limitación de las fuentes documentales existentes sobre las propiedades físico-químicas y biofarmacéuticas de muchos principios activos; b) escasez de textos concernientes a la fabricación concreta de medicamentos; c) irrupción continua en el mercado de nuevos medicamentos, que implica que muchos textos se queden desfasados; d) dispersión de los contenidos. Para intentar soslayar esta problemática, se han venido realizando diversas actividades docentes. Una de ellas, objeto de la presente comunicación, fue implantada en el curso 2009-10, para los alumnos de 5º curso y se seguirá incluyendo en la programación docente para el próximo 2010-11. Está basada en el concepto “wiki”. Consiste en la elaboración, por parte de alumnos y profesores, de un espacio común, convenientemente organizado, donde todos aportan información para elaborar una gran enciclopedia virtual sobre el medicamento.
Directive 2005/36/EC of the European Parliament and Council on the recognition of professional qualifications, section 44, concerning the formation of pharmacists, and the Order CIN/2137/2008, laying down the requirements for verification of official university degrees that prepare students to work in this profession, gather knowledge and skills to be covered in their education. Many of them are directly related to drugs and medicines and, therefore, closely linked to the Knowledge Area "Pharmacy and Pharmaceutical Technology”. As teachers of this area for many years, we have appreciated the difficulty in preparing the teaching material. This is due to various reasons. These include: a) limitation of existing documentary sources on the physico-chemical and biopharmaceutical characteristics of many active ingredients. b) a shortage of texts concerning the specific manufacture of medicaments. c) continuous irruption in the market for new drugs and dosage forms, which means that many texts become outdated. d) information dispersion. To circumvent this problem, various educational activities have being conducted. One of this, object of the present communication, was introduced in 2009-10 for students in the 5th grade and still be included in the course program for the next 2010-11. It is based on the concept of "wiki". It consists of establishing, by students and teachers, a common area, conveniently organized in which all provide information to develop a virtual encyclopedia of medicaments.
Publisher: Universidad de Granada, Facultad de Farmacia
Keywords: Medicamento
Medicament
Fármaco
Drug
Material docente
Teaching material
Wiki
URI: http://hdl.handle.net/10481/27361
ISSN: 0004-2927
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: González Rodríguez, M.L.; Ramos Carrillo, A.; Rabasco Álvarez, A. Aplicación de la filosofía “wiki” a la actualización del material docente en el área de farmacia y tecnología farmacéutica. Ars Pharm 2010; 51 (4):187-194. [http://hdl.handle.net/10481/27361]
Appears in Collections:APh, vol. 51(4)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Ars Pharm 2010;51(4)187-194.pdf312.18 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada