Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
ARS Pharmaceutica >
Ars Pharma 2010, Vol. 51 >
APh, vol. 51(suppl2) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/27327

Title: Gestión y planificación farmacéutica de ABP: metodología aplicada a través de trabajo en grupo
Other Titles: Pharmaceutical management and planning: implementation of PBL. Methodology implemented through group work
Authors: Monedero-Perales, M.C.
Muñoz-Fernández, P.
Álvarez-Fuentes, J.
Issue Date: 2010
Abstract: La implantación del EEES supone un importante reto para la docencia de numerosas universidades europeas y permite desarrollar iniciativas de innovación docente; esto es lo que en los últimos años se ha venido haciendo en diversas asignaturas de la Facultad de Farmacia de la Universidad de Sevilla. En este sentido, la asignatura de Gestión y Planificación, por su carácter eminentemente práctico, está especialmente indicada para implementar diversas actividades de innovación docente, entre ellas, el Aprendizaje Basado en Problemas (ABP). La estrategia docente consiste en el desarrollo en grupos reducidos de alumnos de un plan de marketing y/o merchandising en una oficina de farmacia concreta. Se pretende el desarrollo de cinco competencias genéricas: buscar información, trabajar en equipo, debatir en grupo y tomar decisiones, elaborar informes, y defender y debatir su trabajo en público. Desde la implantación generalizada de este tipo de actividad en el curso 2007/08 se comprueba una mayor implicación del alumno en la asignatura que se traduce en una mayor participación en el ABP, en el examen oficial, y en un mayor porcentaje de aprobados.
The implementation of the EHEA is an important challenge for the teaching of many universities in Europe and enables the development of innovative teaching initiatives; this is what in recent years has been doing in different subjects of the Faculty of Pharmacy, University of Seville. In this sense, the subject of Management and Planning, by its practical nature, is suited to implement various activities of educational innovation, including Problem Based Learning (PBL). The teaching strategy is the development in small groups of students in a marketing plan and/or merchandising in a specific pharmacy. The aim is the development of five generic skills: searching for information, teamwork, group discussions and decisions, prepare reports, and defend and discuss their work in public. Since the widespread deployment of this type of activity during 2007/08 is found greater involvement of students in the subject that translates into greater participation in PBL, in the official examination, and a better pass rate.
Publisher: Universidad de Granada, Facultad de Farmacia
Keywords: Aprendizaje basado en problemas
Problem-based learning
Resultado del aprendizaje
Learning outcomes
Rendimiento académico
Academic performance
Innovación docente
Teaching innovation
URI: http://hdl.handle.net/10481/27327
ISSN: 0004-2927
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Monedero-Perales, M.C.; Muñoz-Fernández, P.; Álvarez-Fuentes, J. Gestión y planificación farmacéutica de ABP: metodología aplicada a través de trabajo en grupo. Ars Pharm 2010; 51. Suplemento 2: 412-418. [http://hdl.handle.net/10481/27327]
Appears in Collections:APh, vol. 51(suppl2)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Ars Pharm 2010;51(Suppl2)412-418.pdf174.51 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada