Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
ARS Pharmaceutica >
Ars Pharma 2010, Vol. 51 >
APh, vol. 51(suppl2) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/27326

Title: Elaboración de textos científicos desde primer curso del grado: experiencia en la asignatura “Información y Metodología Científica”
Other Titles: Preparation of scientific texts from first year of degree: experience in the subject " Información y Metodología Científica”
Authors: García García, Pablo A.
López Abán, J.
Santos Buelga, M.D.
Issue Date: 2010
Abstract: La asignatura “Información y Metodología Científica” tiene asignadas en el Grado en Farmacia, entre otras, las competencias genéricas de saber obtener información científica, conocer las partes de un trabajo científico, el lenguaje métrico y la forma de citar la bibliografía, y saber utilizar las tecnologías de la información y la comunicación. Se pretende que el estudiante adquiera una forma de trabajar que vaya poniendo en práctica en otras asignaturas de la titulación y se facilite la elaboración del Trabajo de Fin de Grado. Para trabajar y adquirir estas competencias, en esta asignatura se han diseñado unas actividades cuyo objetivo principal es la elaboración de un trabajo tutelado. Siguiendo unas instrucciones precisas, en la primera fase del trabajo cada pareja de estudiantes realiza dos documentos: un texto científico y una presentación de diapositivas. En una segunda fase, tres parejas de estudiantes con el mismo tema ponen en común su experiencia y realizan un único trabajo final. Cada uno de estos trabajos finales es subido a la plataforma de apoyo a la docencia y valorado por sus compañeros del grupo de seminarios (8 grupos de 6 estudiantes que presentan 8 trabajos finales). A esta valoración, se le suma la calificación otorgada por el profesorado en base al trabajo entregado en ambas fases. El profesorado está muy satisfecho con los objetivos de aprendizaje conseguidos con esta actividad que supone entre el 40 y el 60 % de la evaluación de la asignatura.
The main aims of the subject “Información y Metodología Científica” in the Degree in Pharmacy are, among others, to teach students how to obtain scientific information, to familiarize them with the parts of a scientific paper, the language metric and the literature citation format, and show them how to use information and communication technologies. It is expected to help students acquire a way of working to be implemented in other subjects of the Degree and it facilitates the preparation of the Final Degree Project. To work on these skills, this subject is designed around some activities whose primary objective is the development of a guided piece of work. Following precise instructions in the first phase of the assignment, each pair of students prepares two documents: a scientific text and a slide presentation. In a second phase, three pairs of students with the same subject pool their experience and they prepare one final document. Each of these final documents is uploaded to a teaching support platform and evaluated by their classmates (eight teams of six students who submit eight projects). The mark given by teachers in previous phases is added to that of this assessment. Teachers are very pleased with the learning objectives achieved with this activity, which constitutes between 40 and 60 % of the assessment of the subject. In the academic year 2009/10, 290 students were enrolled in this subject.
Publisher: Universidad de Granada, Facultad de Farmacia
Keywords: Texto científico
Scientific text
Trabajo tutelado
Guided work
Trabajo en grupo
Teamwork
Búsqueda de información
Information search
Metodología científica
Scientific methodology
URI: http://hdl.handle.net/10481/27326
ISSN: 0004-2927
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: García García, P.A.; López Abán, J.; Santos Buelga, M.D. Elaboración de textos científicos desde primer curso del grado: experiencia en la asignatura “Información y Metodología Científica”. Ars Pharm 2010; 51. Suplemento 2: 425-434. [http://hdl.handle.net/10481/27326]
Appears in Collections:APh, vol. 51(suppl2)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Ars Pharm 2010;51(Suppl2)425-434.pdf236.7 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada