Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
ARS Pharmaceutica >
Ars Pharma 2010, Vol. 51 >
APh, vol. 51(suppl2) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/27323

Title: La grabación en video es una herramienta que mejora la práctica docente
Other Titles: The visualization on video it is a good tool to improve the educational practice
Authors: Muñoz Alférez, María José
Nestares, Teresa
Samaniego-Sánchez, Cristina
Rufián-Henares, José A.
Issue Date: 2010
Abstract: Los profesores de Universidad en muchas ocasiones comienzan su carrera docente sin tener una preparación adecuada para el desarrollo de su profesión. Se tienen que enfrentar a un alumnado numeroso y diverso en conocimientos. Utilizan unas técnicas docentes que casi siempre son las que han visto en sus propios profesores y están perdidos en un mundo nuevo que se les puede hacer muy difícil sino reciben ayuda. En este sentido, la Universidad de Granada puso hace dos años en marcha un proceso de mentorización de profesores que se iniciaban en la docencia por profesores veteranos que ya tenían al menos 20 años de experiencia docente. Una de las técnicas para la mejora de la práctica docente es la grabación en video de clases impartidas por los profesores principiantes. Durante el curso académico se graban clases en varias ocasiones dejando un plazo mínimo de un mes entre cada una. Los videos los visualizan por separado, profesores noveles y mentores, para hacer una crítica que después ponen en común en la observación conjunta. Se responde a unos cuestionarios que repasan los aspectos posturales, de lenguaje, de metodología, de evaluación, de integración, de respuesta etc. Los resultados evaluados por los profesores principiantes y mentores se comentan para obtener unas conclusiones y así actuar para corregir los fallos detectados. Por la experiencia que hemos tenido la visualización en video es una buena herramienta para mejorar la práctica docente.
The University teachers in many occasions begin their educational career without having a preparation adapted for the development of their profession. They have to face to numerous students with diverse previous knowledge. The University teachers use educational technologies that almost always are those that they have seen in their own teachers and are lost in a new world that can make them very difficult if they do not receive help. In this sense, the University of Granada started two years ago a process of tutoring of new teachers who were introduced in teaching by veteran teachers who already had at least 20 years of educational experience. One of the technologies for the improvement of the educational practice is the video recording of classes given by the teacher beginners. During the academic year, classes are recorded in several occasions leaving a minimal time of one month between each other. The videos were visualized separately by new and senior teachers, to do a critique that later they discussed in a joint observation. It was answered also to a few questionnaires that revise the postural aspects, language, methodology, evaluation, integration, response, etc. The results evaluated by beginners and veterans are commented to obtain a few conclusions used to correct detected failures. For the experience that we have had, the visualization on video it is a good tool to improve the educational practice.
Publisher: Universidad de Granada, Facultad de Farmacia
Keywords: Tecnologías educacionales
Educational technologies
Grabación en video
Video recording
Profesores noveles
New teachers
URI: http://hdl.handle.net/10481/27323
ISSN: 0004-2927
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Muñoz Alférez, M.J.; et al. La grabación en video es una herramienta que mejora la práctica docente. Ars Pharm 2010; 51. Suplemento 2: 309-315. [http://hdl.handle.net/10481/27323]
Appears in Collections:APh, vol. 51(suppl2)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Ars Pharm 2010;51(Suppl2)309-315.pdf77.13 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada