Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Journal for Educators, Teachers and Trainers >
Vol. 3 (2012) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/27269

Title: Formación de profesionales basada en competencias
Other Titles: Competence-based professional training
Authors: Fernández Cruz, Manuel
Gijón Puerta, José
Issue Date: 11-Dec-2012
Abstract: La reflexión sobre un enfoque curricular basado en competencias (ECBC) está conectada con la última oleada de reformas escolares en todos los países avanzados, lo que otorga al debate una dimensión de amplitud que nos obliga a buscar referencias para el debate en un marco de internacionalización con una necesidad a la que nunca se había enfrentado el colectivo docente. Y la educación superior no puede escapar a este debate. Así, en este artículo se presenta una reflexión teórica sobre el ECBC, su naturaleza y dificultades de implantación en la Educación Superior, realizándose una propuesta para su desarrollo, relacionada con las finalidades formativas de la enseñanza superior. Se describen tanto los principios didácticos de la intervención docente como los ejes organizativos que permitirían el desarrollo del ECBC en la educación superior.
The competency-based curriculum approach (ECBC) is connected with the latest wave of school reforms in all advanced countries and forces us to look for references in the internationalization framework and discuss about something that had never faced the teaching staff. And higher education can't escape this discussion. Thus, this article presents a theoretical rethink on the ECBC, its nature and difficulties of implementation in higher education. Also we perform a proposal for development of the ECBC in higher education. We describe both the didactic principles of the educational intervention as the organizational axes allow ECBC development in higher education.
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: Enseñanza basada en competencias
Competency-based ducation
Educación superior
Higher education
Innovación docente
Teacher Innovation
URI: http://hdl.handle.net/10481/27269
ISSN: 1989-9572
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Fernández-Cruz, M. y Gijón, J. (2012). Formación de profesionales basada en competencias. Journal for Educators, Teachers and Trainers, Vol. 3, pp. 109 – 119. [http://hdl.handle.net/10481/27269]
Appears in Collections:Vol. 3 (2012)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
vol03_08_jett_fernandez-cruz_gijon.pdf1.04 MBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada