Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
ARS Pharmaceutica >
Ars Pharma 2010, Vol. 51 >
APh, vol. 51(suppl2) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/27252

Title: Nueva estrategia docente: la enseñanza de la microbiología a través de su historia
Other Titles: A new teaching strategy to teach microbiology through its history
Authors: Llamas Company, Inmaculada
Martínez-Checa Barrero, Fernando
González Domenech, Carmen M.
Ferrer Moreno, María Rita
Moral García, Ana Isabel del
Béjar Luque, María Victoria
Quesada Arroquia, Emilia
Issue Date: 2010
Abstract: Ante el nuevo reto de la implantación del Espacio Europeo de Educación Superior los métodos de estudio deben adaptarse y servirse de herramientas innovadoras. Una buena estrategia para comprender una ciencia, su metodología y objetivos, es conocer su historia. Esta estrategia se hace especialmente útil en el caso de la Microbiología por ser una disciplina joven, que se ha cimentado precisamente en la metodología que sus creadores han ido elaborando. El objetivo de este trabajo ha sido crear una herramienta de utilidad en el aprendizaje de la Microbiología. Para ello hemos tomado como punto de apoyo su historia, es decir, explicar la Microbiología mediante la descripción de los descubrimientos y hechos que contribuyeron al desarrollo de esta ciencia. Para ello se ha creado una página web con dos aplicaciones independientes que operan sobre una base de datos común. 1. La primera de carácter público para los alumnos aunque con posibilidad de acceso restringido; se pueden consultar los contenidos sin posibilidad de alterarlos. 2. La otra aplicación es privada, los profesores pueden administrar los contenidos, y hacer uso de diferentes herramientas que facilitan la gestión de los mismos.
In the light of the challenge presented by the European Higher Education Area, study strategies will have to adapt themselves and take advantage of innovative tools provided by modern information technology. One good way of understanding a science, its methodology and objectives is by taking an interest in its history. This approach is especially useful with regard to Microbiology, which is a fairly young discipline founded upon and made cohesive by the methods devised and constantly elaborated on by its designers. The aim of this work has been to offer guidance towards learning Microbiology. To this end we have chosen as our starting point, and indeed one of the keystones of our approach, the history of the subject itself; that is to say, an explanation of Microbiology via a description of the discoveries and milestones that have contributed to the development of this science. Thus we have set up a web page with two separate applications operating on one common database. 1. The first is openly available to the students, although allowing the possibility of restricted access. Its contents may be consulted but not altered. 2. The second is accessible only by lecturers, who may administer its contents and resort to different tools to facilitate the management of the information available on the site.
Publisher: Universidad de Granada, Facultad de Farmacia
Keywords: Microbiología
Microbiology
Historia
History
Microorganismos
Microorganisms
Pedagogía
Universidades
Tecnologías de la información y la comunicación (TIC)
URI: http://hdl.handle.net/10481/27252
ISSN: 0004-2927
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Llamas Company, I.; et al. Nueva estrategia docente: la enseñanza de la microbiología a través de su historia. Ars Pharm 2010; 51. Suplemento 2: 511-518. [http://hdl.handle.net/10481/27252]
Appears in Collections:APh, vol. 51(suppl2)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Ars Pharm 2010;51(Suppl2)511-518.pdf977.76 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada